Premie voor elektrische wagens: ‘spielerei’ voor de rijken?
Foto: Jimmy Kets

N-VA neemt opnieuw het nut van de Vlaamse zero-emissiepremie op de korrel. Die premie moet mensen aansporen een elektrische wagen of een wagen op waterstof te kopen. Maar volgens N-VA is het niet meer dan ‘een financieel cadeautje’.

N-VA stelt voor om het geld voor de premie te investeren in meer omkadering zoals laadinfrastructuur. Minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD) is het daar niet mee eens. Zij gelooft wél in het nut van de premie en wil ze graag verlengen na 2019.

De premie van maximaal 4.000 euro bestaat sinds 2016. De N-VA keurde die destijds al met lange tanden goed. Maar ze kwam er toch, weliswaar tijdelijk. Eind 2019 is het in principe gedaan.

Maar Vlaams minister van Energie Lydia Peeters liet woensdag in het Vlaams Parlement verstaan dat ze voorstander is van een verlenging. ‘Er zijn voldoende redenen om de premie te behouden tot na 2019.’

Nochtans lost de maatregel zijn verwachtingen niet in. Zo werden er in 2016 720 premies toegekend voor een bedrag van 3,3 miljoen euro, terwijl er een budget van 5 miljoen euro voorzien was. In 2017 vroegen de Vlamingen maar 314 premies aan voor een bedrag van 1,1 miljoen euro en vorig jaar ging het om 383 premies voor een bedrag van 1,3 miljoen euro.

‘Ik stel vast dat er vorig jaar 2.666 zero-emissie voertuigen in Vlaanderen werden ingeschreven, maar er slechts 383 premies werden aangevraagd. De overgrote meerderheid vraagt dus niet eens een premie’, merkt Matthias Diependaele (N-VA) op.

‘Liever laadinfrastructuur’

Volgens hem volstaat de premie helemaal niet om de doelstelling van 7,5 procent elektrische wagens in 2020 te halen. ‘De 2.666 ingeschreven exemplaren vorig jaar waren goed voor een marktaandeel van 0,82 procent. De zero-emissiepremie verandert daar spijtig genoeg niets aan”, aldus Diependaele. Hij bestempelt de premie als een ‘spielerei’ en pleit ervoor om de middelen voor de premie te verschuiven naar omkadering, zoals laadinfrastructuur.

Minister Peeters gelooft wel in de kracht van de premie. Ze wijst er ook op dat het aandeel elektrische voertuigen in de inschrijvingen eind 2018 is gestegen naar 1,94 procent. Zij gelooft wél in het halen van de 7,5 procent elektrische voertuigen tegen eind 2020. ‘Als ik de sprong zie die we in het laatste kwartaal van 2018 hebben gemaakt, dan hoop ik alleszins dat we die 7,5 procent gaan halen, maar u kunt mij nu echt niet vragen om de doelstelling te verlagen naar 4 of 5 procent.’