Tweedehands dieselwagens raken niet verkocht
‘Dieselangst’ schrikt de Belg af. Foto: Photo News

Dieselwagens blijven almaar langer onverkocht op de tweedehandsmarkt staan. De ‘dieselangst’ doet verkopers uitwijken naar het buitenland.

Zowat 30 procent van de wagens op de Belgische tweedehandsmarkt staan meer dan vier maanden te koop. Dat stelt Gocar Data, een bedrijf dat analyses van de automarkt maakt. Vier maanden is lang, klinkt het, omdat autohandelaars een wagen meestal na maximaal twee maanden al hebben doorverkocht.

Het gaat om 34.192 wagens, en twee handelaren op drie heeft er zo wel enkele staan. De totale marktwaarde bedraagt zo’n 805,2 miljoen euro. En de kosten om die wagens in stock te houden, lopen volgens Gocar Data op tot 840 euro per wagen, waardoor handelaars vaker naar het buitenland kijken om ervan af te geraken. Dan gaat het vooral over Midden- en Oost-Europa, Spanje en Portugal.

Daarbij zijn vooral dieselwagens de klos, door wat het bedrijf ‘dieselangst’ bij de bij de Belg noemt. Daardoor zouden benzine en LPG aan populariteit winnen. ‘Die angst komt voort uit een misvatting’, zegt Derek d’Ursel van Gocar Data. ‘Heel wat bestuurders denken dat ze met een tweedehands diesel de stad niet meer mogen binnenrijden. Nochtans zijn er vele jonge dieselvoertuigen op de tweedehandsmarkt, waarmee je nog perfect de lage emissiezones mag binnenrijden.’

Door die negatieve focus op diesel is de waarde van de gemiddelde dieselwagen met 11 procent afgenomen, klinkt het.

De steling van Gocar Data dat LPG populairder wordt klopt echter niet. In 2018 werden er maar 170 wagens op LPG ingeschreven, goed voor een marktaandeel van 0,03 procent. In 2017 waren het er 186. Wel in opmars zijn auto's op CNG (aardgas). Die stonden in voor 0,73 procent van de nieuwe inschrijvingen vorig jaar, zelfs meer dan elektrische wagens. Het jaar voordien ging het nog om 0,46 procent.

Bedrijfswagens

Die tanende appetijt voor diesel laat zich intussen ook voelen op de bedrijfswagenmarkt. De gemiddelde leaseprijzen liggen 2 à 4 procent hoger dan vorig jaar, zo meldt De Tijd. Leasefederatie Renta zegt aan de krant dat leasemaatschappijen hun tweedehandse diesels de afgelopen jaren nog aan het buitenland kwijtraakten, maar dat dit systeem ook op zijn laatste benen loopt. ‘Ook andere landen bannen de diesel meer en meer’, klinkt het.

 

Update 15:05: De claim dat LPG populairder wordt klopt niet. Dat is wel het geval voor CNG. Het artikel werd daarover aangepast.