De topman van de Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft felle kritiek geleverd op de Brexit. Volgens Tom Enders kan Airbus gedwongen worden af te zien van toekomstige investeringen in Groot-Brittannië als er een 'no deal'-Brexit komt, of kan Airbus zelfs besluiten uit het land te vertrekken. 'Airbus zal groeien wat de uitkomst ook zal zijn.'

Volgens de topman bedreigt Brexit een eeuw van ontwikkeling die gebaseerd is op onderwijs, onderzoek en menselijk kapitaal. ‘Als er een no-deal Brexit komt, zullen wij bij Airbus potentieel heel schadelijke  beslissingen moeten maken voor het Verenigd Koninkrijk,’ zei Enders in een videoboodschap. 'Luister alsjeblieft niet naar de waanzin van de Brexiteers die beweren dat, omdat we hier enorme fabrieken hebben, we niet zullen verhuizen en we hier altijd zullen zijn. Ze hebben ongelijk.'

'Natuurlijk is het niet mogelijk om onze grote fabrieken op te pakken en meteen naar andere plaatsen in de wereld te verhuizen', zei Enders. Maar de topman liet duidelijk blijken dat zijn bedrijf in andere landen zou investeren indien er een no-deal Brexit komt. 'Vergis je niet, er zijn genoeg landen die graag de vleugels voor Airbus willen bouwen.'

Duidelijkheid

‘Het is een schande dat meer dan twee jaar na het resultaat van het referendum in 2016, bedrijven nog steeds geen fatsoenlijke toekomstplannen kunnen maken’. Volgens Enders willen ook andere bedrijven graag duidelijkheid. Hij deed dan ook een oproep voor een pragmatisch voorstel voor een Brits vertrek uit de Europese Unie.

De globale markt voor de luchtvaart groeit elk jaar met vijf procent, zegt Enders. 'Maar we zijn niet afhankelijk van het Verenigd Koninkrijk voor onze toekomst. Airbus zal groeien wat de uitkomst ook zal zijn. De vraag is of het Verenigd Koninkrijk deel wil zijn van dat succes?'

Ongezouten mening

Enders gaf al vaker zijn ongezouten mening over de Brexit. Airbus maakt onder meer vleugels voor vliegtuigen in Groot-Brittannië en heeft er 14.000 mensen in dienst. Het bedrijf zorgt voor veel indirecte werkgelegenheid. 

Airbus omschrijft het Verenigd Koninkrijk als ‘één van de vier thuismarkten’. De huidige Europese vliegtuigbouwer is het resultaat van de fusie van vliegtuigbouwers uit Frankrijk, Duitsland en Spanje, maar heeft ook een grote Britse geschiedenis. Airbus heeft onder meer een grote fabriek in het noorden van Wales waar het de vleugels maakt voor zijn toestellen. De Britse aanwezigheid in de eigendomsstructuur van Airbus eindigde in 2006, toen BAE Systems haar belang verkocht aan Airbus-voorloper EADS.