Ahold Delhaize klopt verwachtingen
Ahold Delhaize klopte de verwachtingen van analisten. Foto: BELGA

Ahold Delhaize zag zijn omzet in België met 3 procent toenemen. Een contrast met concurrent Carrefour.

Het Belgisch-Nederlandse supermarktconcern Ahold Delhaize heeft tijdens het slotkwartaal van vorig jaar de omzet met 3 procent zien toenemen, tot 16,5 miljard euro. Analisten hadden gerekend op 16,4 miljard euro. De omzet werd vooral gestuwd dankzij de VS, de grootste markt voor het bedrijf. Ahold Delhaize verwacht dat de winst voor 2018 aan de bovenkant van de verwachting van 1,5 tot 1,6 euro zal uitkomen.

Ahold Delhaize wist in het vierde kwartaal wereldwijd te groeien. In de VS steeg de omzet met 2,7 procent, in Nederland met 3,3 procent en in België met 3 procent. Ahold Delhaize zegt dat het in de VS, waar het actief is aan de oostkust, marktaandeel gewonnen heeft. Het bedrijf zag de omzet er uitkomen boven de analistenverwachtingen.

De enige zwakkere markt voor het bedrijf was Griekenland, waar de verkoop onder druk stond omdat Delhaize winkels heropend heeft. Die markt draagt weliswaar in mindere mate bij aan de omzet.

Ahold Delhaize maakte woensdag ook nog bekend dat Albert Heijn op 1 februari een nieuwe directeur krijgt. Marit van Egmond neemt de plaats in van Wouter Kolk, die voor moederbedrijf Ahold Delhaize aan de slag gaat als topman voor heel Europa en Indonesië.

Contrast met Carrefour

De resultaten van Ahold Delhaize staan in sterk contrast met die van concurrent Carrefour in ons land. Dat zag zijn omzet in het laatste kwartaal dalen met 3,1 procent, zo bleek eerder deze week. ‘Nieuwe initiatieven’, klonk het in een mededeling, moeten de groei weer aanzwengelen. Daarbij gaat het over inzetten op onlineverkoop en bioproducten.