Minder dan de helft van treinen rijdt op tijd
Foto: Jimmy Kets

Ongeveer de helft van de treinen reed vorig jaar met minstens een minuut vertraging. Dat blijkt uit interne cijfers van Infrabel die de krant De Tijd kon inkijken.

Slechts 49,1 procent van de Belgische treinen reed volgens de cijfers vorig jaar op tijd, wat betekent dat ze minder dan één minuut vertraging hadden.

Vooral in de piekuren is de stiptheid op het Belgische spoor dramatisch. 's Ochtends tussen 6 en 9 uur rijdt 40,7 procent van de treinen op tijd, ‘s avonds is dat amper 39,7 procent. Enkel in de daluren (50,8 procent) en in het weekend (58,4 procent) rijdt meer dan een op de twee treinen stipt.

Officiële cijfers

Deze cijfers tonen dat de stiptheid op het spoor in de realiteit nog veel lager ligt dan wat de stiptheidscijfers van de NMBS en Infrabel laten uitschijnen. Volgens die officiële, maandelijks gepubliceerde statistieken reed vorig jaar 87,2 procent van de treinen volgens de wettelijke definitie op tijd. Dat betekent dat ze met hoogstens 5 minuten en 59 seconden vertraging aankomen in het eindstation of in het eerste station van de Brusselse Noord-Zuidverbinding.

Maar ook de officiële stiptheidscijfers daalden vorig jaar en blijven ver onder de 92 procent die het afgelopen beheerscontract eist. De meeste vertragingen zijn te wijten aan derden, zoals spoorlopers of persoonsongevallen. Daarnaast zijn er nog problemen met de signalisatie of met het rollend materieel.

Hoorzitting

CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh vindt dat de slechte stiptheidscijfers op het spoor ‘niet zomaar kunnen en mogen worden afgeschoven op externe oorzaken’.

In de Kamercommissie Infrastructuur staan woensdag hoorzittingen gepland. Ceo’s Sophie Dutordoir en Luc Lallemand moeten daar de cijfers verantwoorden.