Carrefour krijgt klappen in België
Foto: Dries Luyten

Carrefour België verloor in het vierde kwartaal 3,1 procent van zijn omzet in België.

Volgens Carrefour is de daling het gevolg van een ‘erg concurrentiële markt’, die in het vierde kwartaal sterk vertraagd is tegenover het derde kwartaal. Via ‘nieuwe initiatieven’, die ondertussen gelanceerd zijn, zou het tij moeten keren, luidt het in het persbericht van de groep.

Carrefour voerde afgelopen jaar al een belangrijk herstructureringsplan uit dat de keten opnieuw op het groeipad moest zetten. In België werd in januari vorig jaar afgekondigd dat 10 procent van het personeel weg moest, vooral op de hoofdzetel. Ook in de hypermarkten werd ingegrepen.

Dat paste in een breder plan van de groep, dat wil dat Carrefour in 2022 5 miljard euro kruidenierswaren online verkoopt en evenveel bioproducten. Tegen volgend jaar moet de retailer wereldwijd 2 miljard euro besparen en 500 miljoen euro vastgoed verkopen.

Afgelopen kwartaal steeg de groepsomzet met 2,7 procent, maar in Europa (-1,7%) gaat het slecht. Italië (-4,6%) en België (-3,1%) zijn de slechtste landen. Delhaize zei dan weer recent dat het opnieuw marktaandeel en klanten wint en dat die lijn zich in het vierde kwartaal doorzette. In de Franse thuismarkt van Carrefour was de omzetdaling beperkt tot 0,1%.