Elektrisch rijden? Liever aardgas
Aardgas tanken is goedkoper Foto: DATS24

Geen mediagenieke lanceringen, maar toch zijn er vorig jaar meer wagens op aardgas verkocht dan wagens die enkel op een batterij rijden.

Constructeurs zetten volop in op de ontwikkeling en lancering van elektrische wagens. Ook dit jaar komen er verschillende nieuwe modellen op de markt, meestal met toeters en bellen aangekondigd.

Toch vallen meer Belgen voor een wagen op het veel minder gehypete aardgas. Er werden er vorig jaar 3.987 verkocht, tegenover 3.648 elektrische wagens. Het nog altijd zeer geringe marktaandeel steeg van 0,46 naar 0,73 procent. Zo blijkt uit een trendrapport van autofederatie Febiac.

‘Een wagen op aardgas is laagdrempelig’, zegt Michel Martens van Febiac. ‘Het rijbereik is stabieler en ligt hoger dan bij een elektrische wagen, ook al komen de nieuwste modellen met batterij wel dicht in de buurt.’

Bovendien zijn er steeds meer tankstations die de chauffeur op aardgas bedienen. Vooral Dats24 voorziet stations. Tanken is ook goedkoper, want op aardgas worden er geen accijnzen geheven. En net als een elektrische wagen is een aardgaswagen vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting, toch als het om een kleiner model gaat. ‘De meeste aardgaswagens kosten meer dan een benzinewagen, omdat ze vaak een tweede tank hebben: naast eentje voor het gas ook eentje voor benzine, voor als het gas op is. Maar die meerprijs heb je door de fiscale voordelen snel teruggewonnen.’

Voor het milieu scoort aardgas alvast beter dan benzine (want zuiniger) of diesel (want minder plaatselijk vervuiling).

‘De extra kosten om een aardgaswagen te ontwikkelen is niet zo hoog, want de motor is dezelfde als die van een benzinewagen’, zegt Martens. ‘Mogelijk zit er dus nog groei in die markt.’