Vervuilende wagens blijven vaker weg uit Brussel
Foto: belga
Twee jaar geleden voerde Antwerpen als eerste Belgische stad een lage-emissiezone (LEZ) in. Met een oude, vervuilende wagen mogen bestuurders zo niet langer de stad in. Het doel: de luchtkwaliteit in het stadscentrum verbeteren. Brussel voerde een jaar geleden een LEZ in.

De invoering heeft effect in de hoofdstad. Na een overgangs­periode van negen maanden, waarin autobestuurders alleen een waarschuwing kregen, is het sinds oktober menens. Eigenaars van oude, vervuilende wagens krijgen een boete: 393 werden er de laatste drie maanden van 2018 verzonden. 

‘We stellen vast dat het aantal inbreuken nog elke dag daalt’, zegt Mara Cavelier van Leefmilieu Brussel. ‘Vorige zomer zaten we rond de 240 inbreuken per dag, ondertussen is dat gemiddeld veertig.’

Ook in Antwerpen is er een daling: in 2017 zat de stad dagelijks aan 266 boetes, vorig jaar waren dat er 122 per dag.
De komende jaren plannen nog meer steden een lage-emissie­zone: Gent en Hasselt vanaf 2020, Mechelen en Willebroek ten vroegste vanaf 2021.