Vrouwen komen in Hollywood amper aan de bak
In Ocean’s 8 zijn de hoofdrollen voor vrouwen weggelegd, maar achter de schermen komen ze er niet aan te pas Foto: Foto Warner

2018 mag dan wel het jaar van de ontbolstering van #metoo geweest zijn, de roep om meer vrouwen achter de camera’s te krijgen blijft in Hollywood grotendeels onbeantwoord. Het percentage vrouwelijke cineasten, scriptschrijvers, (uitvoerende) producenten en cameralui dat bij de 250 lucratiefste Hollywoodprenten betrokken was, bedroeg vorig jaar amper 20 procent.

Dat is een lichte stijging tegenover 2017. Maar het aantal vrouwen in de regiestoel is, met acht procent, het laagste aantal in twintig jaar.

Dat blijkt uit de jaarlijkse studie ‘The celluloid ceiling; behind-the-scenes employment of Women on the top 100, 250 and 500 films’. De studie is het werk van professor Martha M. Lauzen van het Centrum voor de Studie van Vrouwen op Televisie en in Film van de universiteit van San Diego.

Van de films die het vorig jaar goed deden in de bioscoop, had bijna driekwart geen vrouwelijke scenarist of een vrouw aan de montagetafel. Amper één film op de 25 had een vrouw achter de camera. Het best scoren vrouwen in de categorie filmproducent: 26 procent.

Volgens Lauren zal er pas een einde komen aan die ‘grondige ondervertegenwoordiging’ als de filmindustrie in haar geheel de schouders zet onder een poging tot genderdiversifiëring.

Gelukkig was 2018 wel een jaar met behoorlijk wat films waarin vrouwen centraal staan. Dat geldt voor de gangsterweduwen met tanden in Steve McQueens heist-movie ‘Widows’, de lesbische liefdesdriehoek in Yorgos Lanthimos’ historische tragikomedie ‘The Favourite’, de centrale rol van Debbie Ocean (Sandra Bullock) als leidster van haar vrouwelijke misdaadbende in 'Ocean’s 8' en het aantal hekserige ballerina’s in de remake van de giallo-prent ‘Suspiria’. Al deze films werden echter geregisseerd door mannen.