Colruyt zet Mars, Red Bull en Heineken onder druk
Foto: belga

Bij Colruyt zijn producten van enkele multinationals tijdelijk niet meer overal te koop. De keten wil zo een prijsvoordeel afdwingen.

Colruyt vecht samen met enkele andere Europese ­supermarktketens een strijd uit om de inkoopprijzen van producten van Mars, Red Bull en Heineken. Dat meldt de nieuwsbrief Retail Detail. De actie wordt gevoerd door zes Europese retailers die aangesloten zijn bij de aankooporganisatie AgeCore. Zij willen dat de prijzen met 0,8 procent dalen.

De gevolgen van de actie zijn zichtbaar in de webshop ­Collect & Go, waar referenties van onder meer M&M’s, Mars, Bounty en Twix tijdelijk niet beschikbaar zijn. Dat geldt ook voor het kattenvoer van Perfect Fit en het ­hondenvoer van Pedigree, eveneens producten van Mars. In de winkels zijn er lege dierenvoer-schappen en is ook Red Bull niet overal verkrijgbaar.

Ook bij de Duitse keten Edeka zijn verschillende producten al niet meer in de schappen te vinden. De strijd gaat om in totaal 91 producten, waarvan ruim de helft van Mars. Volgens Lebens­mittel Zeitung gaat het om een eerste fase en kan de druk nog worden opgevoerd.

Colruyt zegt in een reactie op een constructieve manier tot een oplossing te willen komen.