Slager en bakker hebben het moeilijk, maar nichewinkel floreert
Een slager heeft het moeilijk, een poelier kan gouden zaken doen. Foto: belgaimage
Gaat u voor de kerstcadeautjes naar de onlinespelers? Of naar de gespecialiseerde kleinhandelaar? Wie dat laatste kiest, is helemaal mee: het aantal nichewinkels is de voorbije tien jaar gegroeid als kool.

Terwijl de klassieke winkels het almaar moeilijker hebben door het groeiende belang van ketens en internationale webshops, groeit het aantal gespecialiseerde detailzaken opvallend. Dat blijkt uit de statistieken van de FOD Economie die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) opvroeg.

‘De toename van het aantal speciaalzaken compenseert zelfs de daling van de traditionele kleinhandelszaken zoals de klassieke slagers, viswinkels of drankhandels’, zegt Christine Mattheeuws van NSZ. ‘Wie zegt dat de kleinhandel geen toekomst meer heeft, vergist zich dus: handelaars die bewust afstand nemen van de eenheidsworst en zich specialiseren in unieke en kwalitatieve nicheproducten en die inspelen op maatschappelijke trends, hebben weer mooie perspectieven.’

‘Er komt inderdaad meer ruimte voor ­nichespelers’, zegt ook Jorg Snoeck van ­RetailDetail. ‘En dat is logisch, naarmate de strijd tussen onlinereuzen als Amazon, Alibaba en Zalando en de ketens verhevigt en online en fysieke winkels meer dan ooit in elkaars vaarwater komen. Doordeweekse dingen die geen uitleg vergen, kopen we nog amper in de kleinhandel. De kleine zelfstandige die daaraan vasthoudt, heeft geen toekomst. Maar voor unieke producten die advies of service vergen, gaan we liever langs bij een specialist. Dat is het gat in de markt voor de kleinhandel.’

Weg van de kerktoren

Volgens Snoeck heeft de digitalisering die trend nog versneld: ‘Vroeger bleef een kleine zelfstandige rond de eigen kerktoren hangen. Dankzij een webshop en sociale media hoeft dat niet langer. Nu kan hij een beperkt maar gespecialiseerd gamma aan een groter publiek aanbieden.’

En dat hebben de detailhandelaars ook begrepen: het aantal kleine onlinewinkels is in ons land gestegen van 929 in 2008 naar 4.217 eind 2017. Dat is meer dan een verviervoudiging, dus.