Marleen Vaesen wordt topvrouw van lingeriegroep Van de Velde
Foto: Serge Minten

Marleen Vaesen wordt de nieuwe ceo van de lingeriegroep Van de Velde. Ze volgt Erwin Van Laethem op van wie al na 2 jaar afscheid genomen wordt.

Erwin Van Laethem kwam in november 2016 aan het hoofd van de lingeriegroep Van de Velde en stond voor de delicate taak Ignace Van Doorselaere op te volgen, die bij Van de Velde een consequent groeipad had neergezet. Van Doorselaere had tussen 2004 en begin 2016 de lijnen uitgezet bij Van de Velde in samenspraak met Herman Van de Velde.

Met Van Laethem koos de lingeriegroep voor een gewaagd profiel want Van Laethem had vooral carrière gemaakt in de energiesector en was meer vertrouwd met grote bedrijven. Eerder dit jaar was al duidelijk dat er mogelijk sprake was van een mismatch in het lingeriebedrijf. Onder Van Laethem was er sprake van een kostenexplosie en nam de ontevredenheid bij de verdelers van de producten van Van de Velde toe. Van Laethem worstelde met de manier waarop het bedrijf zijn e-commerce moest uitbouwen. De dure consultants die hij ingeschakeld had, maakten evenmin het verschil.

Met Marleen Vaesen grijpt Van de Velde terug naar een ceo die weet hoe je merken moet uitbouwen. Dat bewees ze bij Procter & Gamble en Sara Lee/DE. Bij Sara Lee lanceerde ze de koffiepads van Senseo, eerst in België, later in heel West-Europa. In november 2012 maakte ze verrassend de stap naar Greenyard om er ceo te worden.

Maar Greenyard was voor Vaesen geen kolfje naar haar hand. Begin dit jaar ging de hoofdaandeelhouder Hein Deprez zelf op de stoel zitten van ceo en werd Vaesen bedankt. Ze dook even later wel op als bestuurder bij de bioscoopgroep Kinepolis, maar gaat nu opnieuw een operationele uitdaging aan.