Brussels Airlines scoort zwak in milieuranking van vliegmaatschappijen
Foto: Photo News

Met het aantal afgelegde kilometers steeg vorig jaar ook opnieuw de CO2-uitstoot door luchtvaart. Brussels Airlines scoort opvallend slecht.

De vliegtuigen van de Britse luchtvaartmaatschappij TUI Airways zijn het meest ­milieu-efficiënt – voor zover een vliegtuig dat überhaupt kan zijn. Dat blijkt uit de Atmosfair Airline Index van de Duitse milieuwaakhond Atmosfair. Brussels Airlines bengelt ergens onderaan het lijstje, op plaats 84 van de 125. Daarmee doet de Belgische maatschappij het beduidend minder goed dan, bijvoorbeeld, het Nederlandse KLM.

Atmosfair stelde de milieu­ranking op voor alle vliegmaatschappijen ter wereld en presenteerde de lijst zaterdag op de VN-klimaatconferentie in Katowice. De Braziliaanse maatschappij ­Latam Brasil en China West Air bekleden de tweede en derde plaats. De Duitse ngo vergelijkt de CO2-uitstoot van de vluchten met het laadvermogen van het vliegtuig en hoe efficiënt de laad- en passagiersruimte wordt gebruikt. De efficiëntiepunten die worden toegekend – in drie categorieën: lange, middellange en korte afstand – bepalen op welke plaats een vliegmaatschappij staat in de lijst.

De beste waarden worden behaald door luchtvaartmaatschappijen met moderne vliegtuigen met veel passagiersstoelen, die bovendien de laadruimte helemaal benutten. Over het algemeen is volgens Atmosfair amper één op de tien luchtvaartmaatschappijen erin geslaagd haar emissie ondanks de groei grotendeels constant te houden. Geen enkele vliegtuigmaatschappij werkt ­superefficiënt wat de CO2-uitstoot betreft, zo blijkt. De klasse A in hun ranking is over heel de lijn leeg.

Laatste centimeter

Brussels Airlines scoort bovengemiddeld slecht in alle drie de ­categorieën: klasse E voor de lange en korte afstandsvluchten en klasse D voor de middellange. De lagekostenmaatschappijen, zoals ­Ryanair, scoren door de bank genomen goed in de index. Vooral omdat zij meester zijn in het tot de laatste centimeter benutten van de ruimte in het vliegtuig, zowel in het laadruimte als in het passagierscompartiment.

Globaal gezien namen de CO2-emissies door luchtvaart vorig jaar toe met vijf procent. Het aantal afgelegde kilometers steeg met zes procent. ‘De noodzakelijke loskoppeling van groei van het verkeer en groei van de uitstoot (wat zou betekenen dat de vliegtuigen groener worden, red.), is dus nog niet in zicht’, schrijft Atmosfair in een persbericht.