‘Wietsigaret’ van Marlboro komt eraan
Foto: Hollandse Hoogte / Inge Yspeert Fotografie

De ‘potrush’ in de VS duurt voort. Altria, de holding boven Marlboro en Lucky Strike, kocht zich voor 1,8 miljard in bij een Canadees wietbedrijf.

De slechte reputatie die cannabis ooit had, verdwijnt in snel tempo in de VS en Canada. Steeds meer gewone bedrijven hebben plannen om legale wiet te vermarkten alsof het om een gewoon product gaat.

45 procent, 4 bestuurders

Het is dan ook geen verrassing dat Altria, de holding achter sigarettenmerken als Marlboro en Lucky Strik, officieel in de wietbusiness stapt. De Amerikaanse tabaksfabrikant koopt voor 1,8 miljard dollar een belang van 45 procent in het Canadese wietbedrijf Cronos, dat meerdere merken voor medicinale wiet heeft. Altria krijgt daardoor meteen vier plaatsen in de raad van bestuur van Cronos.

Nu Canada de drug voor recreatief gebruik heeft gelegaliseerd, worden wietbedrijven steeds interessanter voor gewone bedrijven, waaronder ook de tabaksfabrikanten. De bloeiende cannabismarkt biedt hen een mogelijkheid om nieuwe markten en een nieuw soort klanten aan te boren.

Eén op vijf Amerikanen

In de beleggerswereld rekent men zich al rijk. Overal duiken bedrijven op die op de ‘potrush’ willen inspelen. Niet alleen de sigarettenmerken, maar bijvoorbeeld ook de grote drankconcerns. Constellation Brands, de verdeler van Corona in de VS, was vorig jaar een van de eerste grote spelers die legale cannabisproducenten opkocht. Een strategische zet die met argusogen wordt gevolgd door onder meer Coca-cola en Pepsi, die beiden al luidop verklaarden dat ze de cannabismarkt met interesse bestuderen. Net als wijnmakers bekijken ze de mogelijkheid om wiet in hun product te mengen.

Want ook in de VS lijkt de normalisering van cannabisgebruik niet meer om te keren. Volgens de denktank The Brookings Institution hebben zo’n 200 miljoen Amerikanen legaal toegang tot de softdrug en woont een op vijf Amerikanen in een staat waar medicinaal gebruik legaal is. Waardoor de zwarte markt en ‘ons kent ons’ er in die staten in sneltempo plaats maakt voor luxe cannabissigaretten en verse wiet in chique opbergdozen. Mogelijk straks dus ook onder de merknaam Marlboro.