De brandweerman krijgt hulp van drones: ‘Zal mensenlevens redden’
Drones vergaren snel een schat aan informatie.   Foto: belga
‘Safety drones’ moeten brandweerkorpsen helpen om branden te bestrijden. In Gent, Antwerpen en Kortrijk gaat binnenkort een proefproject van start.

‘Zodra een oproep in onze seinkamer binnenkomt, vliegt de drone automatisch naar de plaats van de brand en stuurt ze de eerste (warmte)beelden uit naar de brandweerlieden die op dat moment nog onderweg zijn. De drone zal sowieso sneller ter plekke zijn, want wij moeten het verkeer trotseren, terwijl zij er in vogelvlucht heen kan.’ 

‘De beelden die ze ons toestuurt, zijn voor onze voorbereiding in de brandweerwagen cruciaal. Zo maken we het verschil op het terrein’, zegt Matthieu De Block, directeur technologie van de brandweerzone Antwerpen. ‘Stel dat er mensen op het dak van een brandend gebouw staan, weten we dankzij de beelden van de drone direct dat de ladderwagen ook klaar moet staan. Met die gewonnen minuten red je mensen­levens.’ 

Ook een groep ramptoeristen die de weg naar het incident verhindert of een gastank achter een gebouw worden snel opgemerkt door de drones, vertelt Ward Van Ooteghem van Citymesh, een Brugse telecomoperator.

Beperkte batterij
Het project van de brandweerzone en Citymesh zit nog in een onderzoeksfase als een van de vijf ideeën die op 19 en 20 december tijdens Niveau S, een technologiebeurs voor veiligheidsdiensten,  worden voorgesteld. ‘Binnenkort zullen er vanop de daken van de brandweerkazernes in Wilrijk (Antwerpen) en van de hoofdkazerne in Kortrijk drones opstijgen. De exacte locatie in Gent is nog niet bekend’, zegt Van Ooteghem.  ‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden en bijgevolg kunnen we ook veel adequater handelen.’ 

Voor de hulpdiensten is het altijd een uitdaging om snel ter plekke te zijn. ‘Fysiek, met de brandweerwagen dus, zitten we al op onze limiet, maar de drones kunnen ons opnieuw voorsprong geven’, zegt De Block. 

In het proefproject kan de ‘safety drone’  in een straal van vijf kilometer rond de brandweer­kazerne vliegen. ‘Ze is niet gehinderd door afstand, wel door de batterijcapaciteit van 55 minuten. Die tijd is lang genoeg voor de drone om boven een incident­locatie te blijven hangen’, zegt Van Ooteghem.

Ook politie is fan 
De drone bepaalt zelf het kortste vluchtplan en detecteert automatisch de zones waar zij niet mag doorvliegen omdat er bijvoorbeeld een bouwkraan staat. ‘Zij kan ook zelf inschatten wanneer zij de locatie moet verlaten om te worden opgeladen op de brandweerkazerne. De drone is dus louter een hulpmiddel voor de hulpdiensten, want ter plekke hoeven ze die niet te bedienen.’

Voor de ‘safety drones’ is er een centrale piloot die voortdurend in verbinding staat met de drone en te allen tijde kan ingrijpen. ‘Als een mug-heli bijvoorbeeld wil landen, moet de centrale piloot onze drone hierover informeren en laten uitwijken’, zegt Van Ooteghem. Vanaf 2020 wil Citymesh de ‘safety drones’ uitrollen in brandweerkazernes in het hele land. ‘Ook de politiediensten zijn geïnteresseerd in de drones om hen vanuit de lucht te assisteren. Ons ultieme doel  is om het Belgische grondgebied volledig te dekken.’