Meer vrachtvervoerders kiezen voor supertrucks
Foto: belgaimage
Supertrucks krijgen wat meer actieradius en nieuwe trajecten. Tijdens een proefproject bij twee vervoers­bedrijven deden zich geen incidenten voor.

Er komen in Vlaanderen dertig trajecten bij voor ‘supertrucks’ – officieel ‘Langere en Zwaardere Vrachtwagens’ (LZV’s) geheten. Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer keurde de trajecten goed uit 74 aanvragen die 47 transportbedrijven hadden ingediend. Voordien had de Vlaamse regering beslist om de wegreuzen op alle snelwegen en enkele wegen in de havens toe te laten. Daar komen nu ‘aantakkingstrajecten’ bij.

Een bedrijf dat een goedgekeurd traject heeft, mag zich ook op de andere goedgekeurde stroken begeven. Het voertuig moet een vergunning hebben en de chauffeur dient een opleiding te volgen.

Geen overrompeling
Vanaf nu kunnen transportbedrijven ieder halfjaar nieuwe aanvragen indienen. Het ziet ernaar uit dat de supertrucks  een vertrouwd beeld op onze wegen worden. De overheid, noch de sector verwacht een overrompeling. De aanvragers staan  onder meer in voor het vervoer van boeken en trafiek tussen de linker- en rechteroever van Antwerpen.

Nieuw zijn de grensoverschrijdende trajecten. Zo kan er naar Nederland gereden worden, waar er al jaren zowat 2.000  vrachtwagens rondtoeren. Opvallend: heel wat Nederlandse vervoerders deden een aanvraag voor een Vlaams traject. ‘Maar de binnenlandse bedrijven zijn nog in de meerderheid’, zegt Frederic Keymeulen van sectororganisatie Transport & Logistiek Vlaanderen. ‘De Vlamingen hebben hun terreinkennis uitgespeeld.’ De vrachtvervoerders hopen op een ‘pragmatische oplossing' als hun supertrucks (kort) op Waals of Brussels grondgebied komen, bijvoorbeeld op de Brusselse Ring of de E40. De Waalse regering besliste in 2016 om met een proefproject te beginnen.


Geen schade aan wegdek
Tot nu bleven de supertrucks beperkt tot een proefproject dat in 2014 begon met twee vrachtvervoerders, Ninatrans uit Leuven en Gilbert De Clercq uit Temse. Dat verliep onder strikte voorwaarden. Zo mochten er geen zones 30 of plaatsen met veel kwetsbare weggebruikers (fietsers, voetgangers) op het tracé liggen. Uit een evaluatie bleek dat ‘er geen indicaties zijn dat een LZV op de vergunde trajecten verkeersonveiligheid veroorzaken.’

Benny Smets, de ceo van Ninatrans, is tevreden over de eerste jaren met de supertrucks – of ecocombi’s zoals de sector ze noemt. Ninatrans voerde voor AB InBev transporten van bier uit tussen Leuven en de Antwerpse haven. Voor dezelfde brouwer reed het bedrijf van Luik naar Colruyt in Halle. Dat is goed voor zowat honderd ritten.
‘We maakten geen enkele incident mee’, zegt Smets. ‘Er zijn ook geen aanwijzingen van schade aan het wegdek, omdat het gewicht goed verdeeld is.’ Ninatrans kan weldra  tussen de vrachtluchthaven van Zaventem (Brucargo) en Nederland rijden.

Het voordeel van de LZV’s is dat ze meer goederen kunnen transporteren per rit. Twee supertrucks vervangen drie klassieke vrachtwagens. Dat scheelt in brandstof en  uitstoot van CO2. ‘Het haalt wagens van de weg’, zegt Smets. ‘De ecocombi’s zijn duurder, maar wij gebruiken ze voor de efficiëntie en het milieuvoordeel. Voor hetzelfde volume vracht sparen we een kwart brandstof uit.’

Een LZV mag 25 meter lang zijn en 60 ton massa hebben.