N-VA heeft de omstreden campagne rond het migratiepact offline gehaald. Partijvoorzitter Bart De Wever erkende dat er een fout werd gemaakt. 'Dit konden we missen als tandpijn.' Michel noemde de campagne even later alsnog 'onaanvaardbaar en schandalig'.

'We wilden op een laagdrempelige manier communiceren over het migratiepact', zegt Bart De Wever aan Radio 1. 'Men heeft echter beelden gekozen die niet matchen met de inhoud. De campagne is het doel voorbijgeschoten. We erkennen dat er een fout gemaakt is.'

De sociale media-campagne is volgens De Wever zelf onderwerp van politiek debat geworden, en dat is niet constructief om tot een oplossing over het migratiepact te komen. 'We moeten de gevolgen van deze fout dragen. De discussies zijn verloren energie. De campagne zaait verwarring op een moment dat we dat kunnen missen als kiespijn', aldus De Wever.

De voorzitter wil niet in extreemrechtse hoek geduwd worden. 'We hebben - in tegenstelling tot Vlaams Belang - nooit wrok geuit tegenover migranten, wel tegenover de migratiepolitiek van Europa. Daarom waren het foute beelden. Vanaf het moment dat de campagne online kwam, wist ik: dit is fout.' 

De Wever benadrukt op Radio 1 wel dat de 'foute' beelden niet gemanipuleerd zijn. 'Dit is een harde realiteit van het falen van het Europees migratiebeleid. Het is niet iets wat niet werkelijk is. Je kan die situaties dagelijks in Brussel zien', aldus de N-VA-voorzitter. 

De N-VA'er benadrukt in het interview dat er nog steeds een uitweg is uit de regeringscrisis. 'De reden dat ik zelf zwijg is omdat ik geen crisis wil.'

Jambon

Ook vicepremier Jambon erkende eerder dat het 'campagneteam een fout gemaakt heeft'. 'Het zijn de foute beelden op het foute momenta, aldus Jambon. Hij benadrukte wel dat iedereen fouten maakt. 'De campagne is teruggetrokken, kunnen we het nu weer over de inhoud hebben?'

 

N-VA-woordvoerder Joachim Pohlmann bevestigt wel dat hij de banners had goedgekeurd. 'We wilden aan de publieke opinie kenbaar maken wat onze bezwaren tegen het VN-Migratiepact zijn, op een simpele, laagdrempelige manier', aldus Pohlmann. 'Het is belangrijk om te publieke opinie te informeren over dit debat. De foto’s toonden het mogelijke gevaar dat dreigt, mocht het pact goedgekeurd worden en gebruikt worden door rechters. Het zijn reële beelden, over situaties die vandaag in Europa voorkomen.'

Pohlmann erkent echter dat de campagne het doel voorbijgeschoten is. 'De visuals hebben de boodschap verdrongen, wat niet de bedoeling was. De keuze van de beelden heeft de boodschap verdrongen. Er is de nodige commotie ontstaan, ook binnen de partij. De tonaliteit zat fout. De foto’s zijn in overleg met iedereen, ook de partijtop, ingetrokken. Inhoudelijk blijven we erbij. Maar de foto’s werden onbedoeld een politiek feit.'

Wat stond er in de campagne? 

VN-migratiepact = toegang tot sociale rechten, voor illegalen.
VN-migratiepact = verbod op terugsturen illegale gezinnen.
VN-migratiepact = illegaal verblijf niet langer strafbaar.
VN-migratiepact = focus op behoud eigen cultuur van de migrant.

Het waren maar een paar slogans met bijhorende affiches die de N-VA verspreidt via de sociale media. De betekenis ervan is duidelijk: dit is een partij in campagnemodus. Zo zegt de partij letterlijk: 'De N-VA wil niet medeplichtig zijn aan de ondergraving van ons migratiebeleid. Dit migratiepact staat haaks op wat de bevolking wil. Wij aanvaarden niet dat ons migratiebeleid tegen de wil van de bevolking in onmogelijk gemaakt kan worden. In onze democratie beslissen wij, de soevereiniteit ligt bij de bevolking. Dat is voor ons een kwestie van principe. Daarom verzet de N-VA zich tegen het VN-Migratiepact.'

Kritiek

De campagne viel zowel bij de meerderheid als binnen de eigen partij heel slecht. 'De bedenker van die campagne was vanmorgen duidelijk niet aanwezig op de vergadering', aldus Patrick Dewael, fractieleider voor Open VLD. Vicepremier Kris Peeters gaat nog een stap verder. Hij noemt de N-VA-campagne onfatsoenlijk en schandalig. 'Scandaleux', dixit Peeters.

 

Uit N-VA-rangen kwam de kritiek onder meer van Peter De Roover. Hij trekt in de Kamer de eigen campagne in twijfel: 'De tonaliteit die N-VA in de campagne gebruikt, is niet de mijne.' De Roover vindt dat zijn partij 'de nodige maat in het achterhoofd moet houden'. 

Campagne

De kans dat een partij die zich zo uitspreekt, tevreden zal zijn met een verklaring bij het pact, lijkt wel bijzonder klein. En dat de partij na de hoorzittingen van vandaag in het parlement anders oordeelt, lijkt even klein.

De campagne voedt vooral de gedachte dat de regering-Michel niet lang meer blijft bestaan. Het beeld van de campagne waarbij vrouwen in boerka kijken naar een groep westerlingen in zomerse kledij is trouwens een beeld uit Monschau in 2017. Het werd trouwens al in een campagne gebruikt door de rechts-populistisch AfD in Duitsland.