Een jurk die registreert hoe vaak en op welke plaatsen vrouwen ongewenst worden aangeraakt tijdens een avondje uit, moet duidelijk maken dat nog niet alle mannen weten dat er grenzen bestaan.

De jurk werd ontworpen voor een Braziliaanse campagne van reclamebureau Ogilvy, op vraag van Schweppes. In het land van de samba kreeg 86 procent van de vrouwen al eens te maken met ongewenste aanrakingen in nachtclubs. Mannen zien vaak het probleem niet.

Onderzoekers lieten daarom een uitgaansjurkje uitrusten met druksensoren, die kunnen meten hoe vaak en op welke plaats de vrouw in de jurk wordt aangeraakt. Die gegevens worden in realtime via wifi doorgestuurd, en weergegeven op een heatmap.

Bij een test werden drie vrouwen in de jurk het uitgaansleven van São Paulo ingestuurd. Zij werden samen 157 aangeraakt op nog geen vier uur tijd. Hun tip: ‘Probeer eerst vijf minuten met ons te praten, alvorens ons aan te raken. We zijn interessant genoeg’.