Restaurants vaker gechanteerd via sociale media: ‘Het gaat niet meer om een mening delen’
Foto: Getty Images/iStockphoto

Restaurants krijgen steeds vaker te maken met klanten die dreigen met slechte recensies, wanneer ze zich onheus behandeld voelen. Sterrenrestaurant Hofke van Bazel zou graag zien dat restaurants zich verenigen tegen dergelijke chantagepraktijken. ‘Het loopt uit de hand.’

Gina Miurin van sterrenrestaurant Hofke van Bazel heeft het gehad met mensen die sociale media gebruiken als drukkingsmiddel. Ze gaf woensdag in Het Nieuwsblad het voorbeeld van een gast die de geboekte tafel en kamer (prijs: 500 euro) drie uur voor de check-in heeft geannuleerd, en niet kon aanvaarden dat het voorschot zou worden ingehouden. ‘Hij werd boos en dreigde met acties op sociale media. Dat is pure chantage.’

Het is niet de eerste keer dat dit voorvalt. ‘Het loopt uit de hand’, zegt Miurin, die andere restauranthouders oproept om zich te verenigen tegen dergelijke chantagepraktijken.

‘Meningen moeten kunnen, hoe kritisch ook. Maar hier gaat het niet om een mening, maar om een bedreiging. Als er een forum of een middel zou bestaan waar horeca-uitbaters zich kunnen verenigen, kunnen we de problemen blootleggen. Vooral jonge restauranthouders zijn vatbaar voor deze praktijken, maar ze mogen zich niet laten intimideren’, zegt ze.

Bij Van Gils & Gasten werd Miurin gesteund door Sepideh Sedaghatnia, die een restaurant heeft in Antwerpen. Zij beweert bijna wekelijks mee te maken dat mensen haar proberen te chanteren, tot zelfs fysieke bedreigingen in de zaak. ‘Ik heb al meegemaakt dat iemand met een dreigende vinger naar mij wees terwijl ik met een andere tafel bezig was. Ik heb getwijfeld om een klacht in te dienen.’

‘Broodroof’

Matthias De Caluwé van Horeca Vlaanderen bevestigt in de talkshow dat er vaker meldingen binnenkomen van leden die niet weten hoe ze daar moeten mee omgaan. ‘De klant is koning, maar dat mag niet misbruikt worden. Dat is een boodschap die we de jongste tijd steeds vaker aan onze leden meegeven. We organiseren ook opleidingen over hoe ze daar kunnen mee omgaan.’

‘De digitale omwenteling van de afgelopen tien jaar maakt dat wat je vroeger op een andere manier oploste, je vandaag digitaal wil oplossen. Wij raden aan om bij een probleem eerst aan te sturen op een gesprek. Laat het bezinken en probeer een dag later nog eens contact op te nemen met het restaurant voor je een post plaatst op sociale media. Want dat kan echt gevolgen hebben.’

Hij verwijst ook naar wat er deze zomer gebeurde met een zaakvoerder in Nieuwpoort, die kinderen de toegang had ontzegd omdat hij het beu was dat ze zich vaak misdragen en de ouders niet ingrepen. Een geweigerde klant had daarna via sociale media opgeroepen tot een boycot. ‘Wat mensen op die manier doen, is broodroof’, aldus De Caluwé.