Black Friday: opgelet voor valse kortingen
Foto: REUTERS

Voor wie koopjes wil doen op Black Friday geeft consumentenorganisatie Test Aankoop enkele tips.

Met Black Friday begint vrijdag een nieuw shoppingfestijn, maar consumenten kunnen het best even nadenken voor ze zich laten verleiden door blinkende kortingen. Met de vele opeenvolgende koopjesdagen is het volgens Test Aankoop moeilijk te controleren wat nu echt een goede korting is.

De consumentenorganisatie raadt aan om bijvoorbeeld prijsvergelijkingssites te raadplegen en daar screenshots van te nemen voor tijdens de koopjesperiode. De prijzen buiten de promotie controleren, moet een beter zicht geven op de korting.

Valse promoties

De voornaamste tip van de organisatie is: ‘Vergelijk, vergelijk, vergelijk.’ ‘Neem foto’s van zaken die je in de winkel ziet vóór Black Friday en ga terug op Black Friday om te zien of je echt een deal kan doen’, zegt woordvoerder Simon November. ‘Weet dat het tegen Kerstmis met een of andere promotie weer goedkoper kan zijn en dat de solden er ook aan komen.’

Iets kopen wat je niet nodig hebt of waarvan de kwaliteit middelmatig is, vindt de organisatie een slecht idee. Beslis dus op voorhand wat je wil kopen.

Bij elke koopjesperiode krijgt de consumentenorganisatie getuigenissen binnen van valse kortingen. Soms merken mensen dat een product de week eerder goedkoper was of dat handelaars een korting groter voorstellen dan ze is. ‘Soms gaat het om misleiding, maar ook menselijke fouten zijn mogelijk’, zegt de woordvoerder. ‘Consumenten merken dat vooral bij duurdere producten op.’

Flexibel

Door de vele kortingperiodes vindt Test Aankoop de traditionele soldenperiodes met sperperiode achterhaald. De organisatie pleit voor een flexibel systeem.

‘Volgens ons is de handelaar zelf het best geplaatst om het moment te bepalen waarop het voor hem het meest interessant is om zich van een bepaalde voorraad te ontdoen. De consument van zijn kant kan zo heel het jaar profiteren van interessante kortingen en koopjes, zoals bijvoorbeeld ook in Nederland het geval is.’

Zoveelste prijzenoorlog

De zoveelste shopping-hoogmis op rij wekt ook ergernis op. Zes op de tien kleinhandelaars boycotten volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen de ‘zoveelste prijzenoorlog’. Op Facebook circuleren ook oproepen om vrijdag niets te kopen uit protest tegen de overconsumptie.