Dolce & Gabbana annuleert modeshow na ‘discriminerende’ filmpjes

Het Italiaanse modemerk Dolce & Gabbana wordt op sociale media in China beschuldigd van discriminatie. In hun nieuwste campagne probeert een Aziatisch model Italiaanse gerechten te eten met stokjes. ‘Het zijn beledigende filmpjes.’

Dolce & Gabbana wil graag nog meer rijke Chinezen naar het merk lokken en pakt daarom uit met de campagne ‘DG Loves China’. Daarin wordt in drie verschillende filmpjes onder de titel ‘Eating with chopsticks’ een Aziatisch model opgevoerd. Telkens probeert ze een traditioneel Italiaans gerecht te eten met stokjes: eerst een pizza, dan een cannolo en als laatste spaghetti al pomodoro. Het resultaat is een verlegen model dat knullig met stokjes in de weer is.

Heel wat Chinezen kunnen niet lachen met hoe ze worden geportretteerd in de filmpjes. ‘Het is bijna 2019, ik snap niet waarom een groot merk zo’n stereotype gebruikt en er een grap van maakt’, schrijft iemand. Zij krijgen bijval van Diet Prada, een Instagramaccount die onder meer het kopieergedrag in de modewereld aan de kaak stelt en waarvan één van de bezielers, Tony Liu, zelf Aziatische roots heeft.

De campagne dreigt de reputatie van het modemerk aan te tasten. Dolce & Gabbana gelast daarom een modeshow af die voor vanavond gepland stond, nadat ook beroemdheden hadden gedreigd met een boycot.

‘Vermoeiend stereotype’

In een uitgebreide post op sociale media legt Diet Prada uit waar Dolce & Gabbana de bal misslaat en waarom het ronduit beledigend is. ‘In een poging om Chinezen die zich luxe kunnen permitteren aan te trekken, heeft Dolce & Gabbana een reeks beledigende ‘instructiefilmpjes’ gelanceerd rond het gebruik van eetstokjes. Hun doelgroep wordt afgebeeld als een vermoeiend en vals stereotype van mensen met een gebrek aan verfijning en cultuur die niet begrijpen hoe ze buitenlandse maaltijden moeten eten. Dat alles wordt afgetopt met cliché-muziek en komische uitspraken van buitenlandse namen en woorden.’

‘Voor wie dienen deze filmpjes eigenlijk?’, vraagt Diet Prada zich verder af. ‘Het merk richt zicht tot de Chinezen, maar lacht hen in de plaats uit met een parodie op wat het hedendaagse China is. Dolce & Gabbana heeft de video’s al van zijn Chinese socialemediakanalen gehaald, maar niet van Instagram.'

'Account gehackt'

De spanning steeg nog meer toen er screenshots opdoken van een gesprek tussen Stefano Gabbana en een Chinees meisje. Gabbano zou er gezegd hebben dat de Chinezen zich superieur gedragen. Hij noemt China daarnaast 'een kakland' waar het altijd stinkt en iedereen tot de maffia behoort. Gabbana zou tenslotte gezegd hebben dat hij de campagne nooit zelf offline gehaald zou hebben, 'maar dat zijn werknemers nu eenmaal achterlijk zijn'. Hij schrijft haar ook dat ‘wij westerlingen’ tenminste geen hond eten en van onze dieren houden, dus dat Chinezen eigenlijk racistischer zijn.

De twee Italiaanse ontwerpers beweren dat hun Instagramaccount gehacked werd. Toch verspreiden de screenshots zich als een lopend vuurtje op sociale media, vergezeld van de hashtag #boycottDolce.