Elk jaar wordt John Lewis, een Amerikaanse docent computerwetenschappen, overstelpt met tweets. Niet omdat hij zo populair is, maar omdat hij toevallig dezelfde naam draagt als de Britse winkelketen. En daar heeft Twitter brood in gezien.

Hij maakt het nochtans duidelijk op zijn eigen Twitter-account: 'not a retail store' (geen winkel) staat er in het profiel van de Amerikaanse John Lewis. Maar dat lijkt tal van twitteraars te ontgaan, meldt The Guardianen dus krijgt hij vaak berichtjes die niet voor hem, maar voor de Britse winkelketen bestemd zijn. En dat neemt toe als John Lewis (de keten) in de belangstelling komt, zoals met de originele kerstcommercials waar de winkelketen jaarlijks mee uitpakt. Getuige daarvan zijn de meer dan 50.000 volgers die John Lewis (de man) al wist te verzamelen op Twitter. 

En dat aantal zal waarschijnlijk nog stijgen, want dit jaar heeft John Lewis (de keten) zichzelf overtroffen met een kerstspot waarin de hoofdrol weggelegd is voor Elton John. De Britse zanger zit er aan de piano en mijmert, op de tonen van zijn grote hit Your song, over zijn leven en hoe hij geraakt is waar hij geraakt is. Een simpel idee dat vele kijkers wist te beroeren.

Dat is blijkbaar ook Twitter allemaal niet ontgaan. De Britse tak van het socialemediabedrijf spring op de kar door John Lewis (de man) een hoofdrol in zijn eigen commercial te bieden onder de hashtag #notaretailstore. Grappig misschien, maar lang niet zo ontroerend als de reclame met Elton John.