Open brief aan Victoria’s Secret in New York Times: ‘Laat vrouwen zelf beslissen wat sexy is’
Themabeeld Foto: EPA-EFE

De Victoria’s Secret-modeshow van begin november heeft een oude wonde opengehaald: veel kritische fans vinden dat er op de catwalk van het Amerikaanse lingeriemerk te weinig plaats is voor diversiteit, terwijl die nu een grote rol speelt in modeland. In navolging van de heisa, heeft de The New York Times een open brief gepubliceerd waarin het imago van het label in vraag wordt gesteld.

De open brief is opgesteld door Heidi Zak, oprichter van het lingeriemerk Third Love. Haar merk maakt lingerie voor vrouwen met verschillende maten. In de brief richt ze zich rechtstreeks tot marketingbaas Ed Razek. Hij kwam vorige week in opspraak omdat hij het ‘perfecte’ imago van Victoria’s Secret verdedigde. De man probeerde te verantwoorden waarom hij niet met transgender modellen en dames met een maatje meer werkte: zij passen volgens hem niet bij de fantasiewereld van het merk. Een uitspraak die velen tegen de borst stootte.

‘Beste Victoria’s Secret, ik was ontsteld toen ik de vernederende opmerkingen van Ed Razek over vrouwen zag’, begint Zak haar relaas. ‘Je verkoopt een mannelijke fantasie aan vrouwen. Maar bij ons denken we verder dan een ‘speciaal entertainmentmoment van 42 minuten.’ Ze voegt eraan toe dat een show dan wel een ‘fantasie’ zijn, maar dat we wel in de werkelijkheid leven. ‘Onze realiteit is dat dames in het echte leven beha’s dragen als ze naar hun werk gaan, als ze hun kinderen borstvoeding geven, als ze sporten en voor hun zieke ouders zorgen.’

De nieuwe norm

Zak vraagt zich af of die verouderde ideeën over vrouwelijkheid en genderrollen niet al lang voorbijgestreefd zijn? ‘Het is tijd om te stoppen met vrouwen te vertellen wat hen sexy maakt - laat ons zelf beslissen. Wij geloven dat de toekomst een merk opbouwt voor iedere vrouw, ongeacht haar vorm, grootte, leeftijd, etniciteit, genderidentiteit of seksuele geaardheid. Dit moet niet als baanbrekend worden gezien, het moet de norm zijn. Dus laten we naar vrouwen luisteren, hun intelligentie respecteren en hun verwachtingen overtreffen. Laat vrouwen zichzelf definiëren.’

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

New York Times Sunday, full page letter from @heidi to @victoriassecret - Dear Victoria’s Secret, I was appalled when I saw the demeaning comments about women your Chief Marketing Officer, Ed Razek, made to Vogue last week. As hard as it is to believe, he said the following: “We attempted to do a television special for plus-sizes [in 2000]. No one had any interest in it, still don’t.” “It’s like, why doesn’t your show do this? Shouldn’t you have transsexuals in the show? No. No, I don’t think we should. Well, why not? Because the show is a fantasy.” I’ve read and re-read the interview at least 20 times, and each time I read it I’m even angrier. How in 2018 can the CMO of any public company — let alone one that claims to be for women — make such shocking, derogatory statements? You market to men and sell a male fantasy to women. But at ThirdLove, we think beyond, as you said, a “42-minute entertainment special.” Your show may be a “fantasy” but we live in reality. Our reality is that women wear bras in real life as they go to work, breastfeed their children, play sports, care for ailing parents, and serve their country. Haven’t we moved beyond outdated ideas of femininity and gender roles? It’s time to stop telling women what makes them sexy — let us decide. We’re done with pretending certain sizes don’t exist or aren’t important enough to serve. And please stop insisting that inclusivity is a trend. I founded ThirdLove five years ago because it was time to create a better option. ThirdLove is the antithesis of Victoria’s Secret. We believe the future is building a brand for every woman, regardless of her shape, size, age, ethnicity, gender identity, or sexual orientation. This shouldn’t be seen as groundbreaking, it should be the norm. Let’s listen to women. Let’s respect their intelligence. Let’s exceed their expectations. Let women define themselves. As you said Ed, “We’re nobody’s ThirdLove, we’re their first love.” We are flattered for the mention, but let me be clear: we may not have been a woman’s first love but we will be her last. To all women everywhere, we see you, and we hear you. Your reality is enough. To each, her own. -Heidi @heidi

A post shared by ThirdLove (@thirdlove) on