‘Hoe zal ik het zeggen?’ wint internationale Emmy Award
Foto: VTM

Het VTM-programma ‘Hoe zal ik het zeggen?’ met Jens Dendoncker heeft in New York de International Emmy Award gewonnen voor beste 'non-scripted entertainment'.

Het programma van Shelter, het productiehuis van onder anderen Tim Van Aelst, versloeg daarmee ‘MasterChef Australia’, ‘Top Chef Mexico’ en het Thaise programma ‘The Mask Singer’.

Voor Shelter is dit de derde Emmy, na ‘Benidorm Bastards’ in 2011 en ‘Wat Als?’ in 2014. Vorig jaar kon het VRT-programma ‘Sorry Voor Alles’ ook het prestigieuze beeldje in de wacht slepen, eveneens in de categorie ‘non-scripted entertainment’.

Jens Dendoncker was wegens zijn epilepsie zelf niet naar New York gevlogen om de prijs mee in ontvangst te nemen, maar liet zich wel vertegenwoordigen als 3D-geprint popje:

(Lees verder onder de foto)

‘Hoe zal ik het zeggen?’ wint internationale Emmy Award
Foto: IF

De internationale Emmy bekroonde het eerste seizoen van het programma waarin Dendoncker op een ludieke manier boodschappen van dierbaren aan nietsvermoedende mensen helpt over te brengen. In het najaar van 2017 bereikte dat wekelijks 700.000 kijkers. Het tweede seizoen is maandagavond net van start gegaan op VTM.

(Lees verder onder de tweet)

‘Een hattrick noemen ze dat zeker, he? We kunnen amper geloven onze derde Emmy Award in handen te hebben! Dan mag je er al wel twee op zak hebben, toch staan we hier nog steeds als bescheiden tv-makers uit een klein landje tussen die internationale kanonnen', reageert Tim Van Aelst, director & showrunner bij Shelter.

Sofie Peeters, showrunner & producer bij Shelter: ‘Deze award is voor onze redactie, cameramannen die ondertussen pro’s zijn in zich verstoppen, monteur, producer, productieassistenten, researchers, geweldig dankbare "targets", noem maar op.’

Prijzen en productiedeals

Eerder won ‘Hoe zal ik het zeggen?’ ook al een GOLD Award op het WorldMediaFestival in Hamburg in de categorie 'Entertainment: Comedy', en werd het programma uitgeroepen tot ‘beste nieuwe comedyformat’ op de internationale tv-beurs MipTV in Cannes.

Binnenkort is een Duitse versie te zien op VOX en inmiddels zijn al acht internationale productiedeals gesloten in belangrijke tv-landen zoals de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk.