Belgische theatermakers schakelen Picasso in voor promostunt
De stunt heeft te maken met een nieuw theaterstuk over het leven van Geert Jan Jansen, een Nederlandse meester-vervalser. Foto: Gert Verbelen

De gestolen Picasso die dit weekend werd teruggevonden in een Roemeens bos, is nep. Het theatercollectief Berlin schakelde de schilder in voor een promotiestunt die in de hele wereld de aandacht trok.

‘Tête d’Arlequin’, zo heet het werk van Picasso dat in 2012 werd gestolen en dat gisteren werd teruggevonden in Roemenië. Althans, zo leek het. Maar het doek dat werd teruggevonden blijkt nu niets meer dan een kopie te zijn. En een geslaagde stunt van het Belgische theatercollectief Berlin. Het is een onderdeel van hun voorstelling ‘True Copy’, over het leven van de Nederlandse meestervervalser Geert Jan Jansen, die donderdag in première is gegaan in Antwerpen. Het interview dat De Standaard recent nog met hem had leest u hier.

Het doek werd zaterdag in Roemenië onder een steen in een bos gevonden door de Nederlandse journalist Frank Westerman en de Roemeense schrijfster Mira Feticu. Experts hadden hun bedenkingen bij de eerste beelden die ze zagen van de vondst, maar hielden een slag om de arm. Dat er verschillen te zien waren met de foto’s van het origineel zou te maken kunnen hebben met de belichting, of met de hoek van de camera. Geen enkele expert kon echter vermoeden dat het te maken zou hebben met een stel Belgische theatermakers.

Maanden voorbereid

Op de website van Berlin staat te lezen dat er al maanden aan de stunt gewerkt wordt. ‘Een onderdeel van deze voorstelling hebben we de afgelopen maanden in alle stilte voorbereid. Doel was om de Tête d’Arlequin van Picasso terug te brengen. BERLIN wenst op dit moment niet in te gaan op persaanvragen omdat het eerst wil spreken met mevr. Fetuci en dhr. Westerman, die het werk zaterdag hebben opgegraven. Binnen enkele dagen geven we meer duiding.’

Volgens de Nederlanse NOS gingen ze de valse Picasso op 31 oktober begraven in Roemenië. Een dag later stuurden ze anonieme brieven met de locatie en instructies naar zes adressen: drie in Roemenië en drie in Nederland. Feicu woont in Nederland en was een van de geadresseerden. Ze reisde met Westerman naar Roemenië, waar ze dus zaterdag de Picasso-kopie vond. Volgens de theatermakers was het niet de bedoeling dat de twee daadwerkelijk naar Roemenië zouden reizen. ‘Helaas is het anders gegaan en dat spijt ons.’

‘Goede grap’

Volgens de NOS kan Westerman er wel lachen om deze ‘goede grap’. ‘Ik doe liever onbedoeld mee met een kunstproject dan dat ik mij voor het karretje laat spannen van kunstdieven of oplichters.’ Feticu is volgens de journalist echter minder te spreken over de stunt.

Een recensie van ‘True Copy’ leest u op maandag 19 november in De Standaard.