België hinkt achterop in contactloos betalen
Foto: hh

Dit jaar zal amper 4 procent van alle elektronische betalingen in de Belgische winkels contactloos verlopen. In Nederland is dat 51 procent.

‘België is een pionier geweest inzake elektronische betalingen met de bank- of kredietkaart. We waren bij de eersten in Europa met betaalterminals waarin je de magnetische strip van de kaart kon swipen, om daarna te pinnen. Daarna kregen alle Belgen een kaart met betaalchip. Maar nu contactloos betalen de norm wordt, staan we achteraan in de rij.’

Tijd om een tandje bij te steken in dat contactloos betalen, vindt Henri ­Dewaerheijd, country manager België bij Mastercard.

‘Amper vier procent van alle elektronische aankopen in België verloopt contactloos’, zegt Dewaerheijd. ‘In Nederland is dat 51 procent en in Tsjechië zelfs 93 procent. In Oost-Europa zijn ze veel later aan elektronisch betalen begonnen, maar wel meteen met de nieuwste technologie, waarbij de kaart eventjes tegen het betaaltoestel moet worden gehouden, zonder een code in te tikken, zoals een badge. Sneller en even veilig als het klassieke pinnen. In Nederland zijn de grote supermarktketens sneller in dit verhaal meegestapt dan bij ons.’

Toch gaat het ook in België vooruit, zegt Dewaerheijd. ‘Vorig jaar was nog maar 10 procent van de Belgische betaalkaarten met de juiste technologie uitgerust, nu is dat al 38 procent en volgend jaar meer dan de helft. Elk jaar vernieuwen de banken een vijfde van hun betaalkaarten, en met de nieuwe exemplaren kan je contactloos betalen.’

Bovendien wordt het gebruik van de kaart meer en meer aangevuld (of zelfs vervangen) door mobiele betalingen, via een app met qr-code op de smartphone. Die techniek werkt via een eenmalige registratie en de toekenning van een persoonlijke token, gelinkt aan de smartphone (en bruikbaar voor alle betaalapps die op die smartphone staan).

Contactloos betalen is vooral in zwang voor kleine aankopen, die vroeger met cash geld gebeurden, zoals bij de bakker of in de fastfoodshop. De gemiddelde aankoop bedraagt 15 euro. Snelheid en gebruikscomfort zijn cruciaal, zegt Mastercard. ‘Het is geen toeval dat de succesvolste betaalapp die van de koffieketen Starbucks is, met alleen al in de VS 23 miljoen vaste gebruikers.’