Infrabel gepluimd door leveranciers
Infrabel is niet geïnteresseerd in een minnelijke schikking. Foto: Belga
Infrabel begint een rechtszaak tegen vijf van zijn hofleveranciers. De Belgische spoornetbeheerder eist een schade­vergoeding tussen 4 en 6 miljoen euro

De vijf leveranciers hebben jarenlang een prijskartel gevormd, waarbij ze systematisch afspraken maakten om Infrabel meer aan te rekenen dan de prijzen op de markt.

De Belgische mededingingsautoriteit maakte al in mei vorig jaar bekend dat Belgische filialen van ABB, Siemens, AEG, Schneider Electric Energy en Sécheron jarenlang hadden samengespannen om de Belgische spoornetbeheerder te veel aan te rekenen voor de vernieuwing van zogenaamde tractie-onderstations. Dat zijn installaties die hoogspanning omzetten in bruikbare spanning voor het treinverkeer. De vernieuwing gebeurde via een raamovereenkomst waarbij de vijf leveranciers telkens werden aangeschreven wanneer zich een opdracht aandiende. In plaats van met elkaar te concurreren gooiden ze het op een akkoordje om een prijsafspraak uit te dokteren.

‘Om ervoor te zorgen dat uiteindelijk elk bedrijf zijn deel van de koek kreeg’, stelt Infrabel. Vier van de vijf bedrijven kregen vorig jaar al een boete van de Belgische mededingingsautoriteit. Het ging volgens voorzitter Jacques Steenbergen om een financiële schikking met het auditoraat van de mededingingsautoriteit.

Klokkenluider

De totale boete bedroeg toen bijna 1,8 miljoen euro. Siemens moest met bijna 1 miljoen euro het meest betalen. ABB kwam in aanmerking voor een clementieregeling omdat het de klok had geluid over het prijskartel.
Dat Infrabel anderhalf jaar heeft gewacht vooraleer het naar de rechtbank is gestapt, heeft volgens woordvoerder Frédéric Petit alles te maken met het ‘titanenwerk’ om het bedrag van een geleden nadeel te becijferen. De facturatie van de vijf bedrijven over een periode van zes jaar moest daarvoor tegen het licht worden gehouden. Om het financiële nadeel te berekenen deed Infrabel volgens Petit een beroep op onafhankelijke experts.

De Belgische spoornetbeheerder is niet geïnteresseerd in het sluiten van een minnelijke schikking. Infrabel tilt er zwaar aan dat verscheidene hofleveranciers erbij betrokken zijn. ‘Je moet het zien als een vertrouwensbreuk en een slag in het gezicht van ons bedrijf’, stelt woordvoerder Petit.