Blijft Albert Heijn in België? Muller beslist pas in 2019
Foto: belga

Of de formule Albert Heijn in België blijft, gaat Ahold Delhaize-topman Muller pas in 2019 beslissen. ‘Delhaize en Albert Heijn kunnen veel zaken van elkaar leren’, klinkt het.

Ceo Frans Muller heeft zijn plannen voor Ahold Delhaize uit de doeken gedaan. De Nederlander, voormalig ceo van Delhaize, mikt op digitaliseren, experimenteren en overnames. Maar in ons land is er ook de positie van Delhaize en Albert Heijn.

Of de formule Albert Heijn in België blijft, gaat Ahold Delhaize-topman Muller pas in 2019 beslissen. Maar uit de ervaring die Albert Heijn en Delhaize hebben opgedaan en de gegevens die ze hebben uitgewisseld, komt alvast een interessant beeld naar voren.

Veel klanten van Delhaize hebben een getrouwheidskaart en die grote groep is een hondstrouw publiek. Ze shoppen niet zo vaak bij Colruyt of Lidl. De formule Albert Heijn in België is dan weer vooral bij nieuwe Belgen een groot succes, maar kruist ook meer de degens met Colruyt, Lidl of Aldi. Nu ook Jumbo met zijn voedingssupermarkten naar België wil komen, lijkt het maar de vraag of Albert Heijn het wijs vindt het terrein te verlaten en de ruimte aan Jumbo te laten.

Historische sterkte

Muller zelf wil nog niets kwijt over de kwestie. Dat is iets voor volgend jaar. Maar hij is wel blij hoe Delhaize opnieuw zijn historische sterkten terugvindt en geeft daarvoor Xavier Piesvaux en zijn team pluimen. ‘Ik ben blij hoe ze van elkaar leren. Delhaize kan Albert Heijn inzake delicatessen en specialiteiten zaken bijbrengen, Delhaize kan heel wat leren van de promotiekunde van Albert Heijn.’

Muller gelooft in zo’n uitwisseling van kennis. ‘De vijand zit buiten de groep. We moeten die samen verslaan.’

Delhaize is ook versterkt qua supply chain en IT. In Ninove is er een volautomatisch magazijn bijgekomen en inzake IT is een forse investering in SAP afgerond die allerlei nieuwe mogelijkheden opent om klanten beter (digitaal) te kennen en te bedienen.