Muller zet in op stevige groei bij Ahold Delhaize
Foto: pn

Frans Muller, de nieuwe ceo van Ahold Delhaize, zet meteen al zijn stempel op de nieuwe groep. De groei moet de komende drie jaar fors hoger, zowel in omzet als marktaandeel. De onlineverkoop moet verdubbelen en de kruidenier mikt op hoge kasstromen.

Vooral de ambitie om tegen 2021 de netto onlineverkoop te verdubbelen tot 7 miljard euro is een aanzienlijk hoger doel. Nu stond dat streefcijfer op 5 miljard euro tegen 2020 en leek Ahold Delhaize op weg dit te halen. Maar voor Muller is nog een versnelling nodig. Bol.com en AH.NL zijn nu de snelste groeiers. In Nederland gebeurt al 5 procent van de verkoop van kruidenierswaren online, in de VS is dat eerder 1,7 procent.

Muller wil vooral ook de verkoop van de Amerikaanse onlinespeler Peadpod verhogen. Ahold kocht dat bedrijf uit Chicago in 2000. Het zou nog altijd de grootste zijn in dat segment, maar de afgelopen jaren vertraagde de groei, terwijl Amazon en Walmart oprukten. Ook supermarktketen Kroger stak een stevig tandje bij. Peadpod zou dit jaar een omzet halen van 1 miljard dollar.

Muller wil ook dat de vergelijkbare omzet sneller gaat groeien. In de VS moet daarvoor de grootste supermarktketen uit de Nederlands-Belgische groep op de schop: Stop & Shop. Die heeft vierhonderd grote supermarkten die vooral in het Noord-Oosten actief zijn, waar ze weinig last hebben van spelers als Walmart en discounters als Aldi en Lidl. Het zijn vooral lokale spelers die concurreren met Stop & Shop. De keten wordt volledig vernieuwd met meer nadruk op vers, gebruiksgemak en digitalisering. Later vandaag op de capital markets day van Ahold Delhaize volgen meer details.

Nieuwe krachtlijnen

Het is de eerste keer dat de nieuwe ceo de krachtlijnen uitzet voor de fusiegroep. Analisten verwachten van hem een meer dynamische aanpak. In de eerste negen maanden van dit jaar bijvoorbeeld, legde Ahold Delhaize nog een licht lagere omzet voor. Maar in het derde kwartaal overtrof de groep de verwachtingen.

Ahold Delhaize is door de fusie een krachtige en efficiënte speler, zei Muller, maar de sector zit in een snelle transitie. Daarom moet er geïnvesteerd worden op verschillende fronten: mee aantrekkelijke winkels maken, een omnichannel-strategie volgen en meer investeren in technologische capaciteiten.

Zo komen er bij Stop & Shop ‘micro fulfillment-centra’: zeg maar mini-geautomatiseerde en gerobotiseerde magazijnen die de boodschappen voor de onlineklant klaar zetten. Dat moet goedkoper en efficiënter gebeuren dan dat het winkelpersoneel de mandjes vult van de onlinebestellers. Stop & Shop wil een groot aantal van die kleine gerobotiseerde servicecentra uitrollen.

Kostenbewaking moet opleveren

Het programma ‘Save for our customers’, waarbij flink op kostenbewaking wordt ingezet, moet in de komende drie jaar 1,8 miljard dollar opleveren. Ahold Delhaize wil ook jaarlijks 2 miljard dollar vrije cashflow genereren. De investeren blijven daarbij op een hoog niveau: drie procent van de omzet. ‘We willen die investeringen zelf financieren door op de kosten te besparen en efficiënter te worden’, zegt Muller.

Hij belooft tussen de regels ook overnames in bestaande en aanpalende markten waar de groep nu actief is. Het komende jaar zou zo’n 2 miljard euro in de bestaande organisatie geïnvesteerd worden. Dat geld gaat vooral naar Stop & Shop en de digitale uitrol van de click & collect-formule.