Oplichters proberen nieuw trucje met phishing via Facebook
Themabeeld Foto: AP

Via een Facebook-berichtje uit naam van telefoonoperator Base hebben oplichters de voorbije maanden al heel wat slachtoffers gemaakt, zo waarschuwt de federale politie. Daarnaast is ook een verdachte e-mail in omloop die klanten van Argenta viseert.

‘Uw factuur werd twee keer aangerekend. Hieronder vindt u een formulier waarmee u uw geld terug kan krijgen.’ Dat bericht kregen sommige Base-gebruikers te lezen. Wie op de link in het bericht klikt, komt op een website terecht die erg hard lijkt op de echte site van Base. Maar in de adresbalk kan je zien dat de domeinnaam eindigt op KZ (wat staat voor Kazachstan). ‘En dat is wel erg vreemd voor een Belgische operator’, aldus de federale politie.

Heel wat mensen hebben zich toch laten misleiden en vulden logingegevens en paswoord in. De slachtoffers werden dan doorverwezen naar een nieuwe pagina met daarop een formulier waarop je al je persoonlijke gegevens - inclusief je rekeningnummer - moet invullen. ‘Vervolgens moet je het terugbetalingsformulier versturen en krijg je een bericht dat er snel contact met je zal opgenomen worden.’

De volgende dag volgt effectief een telefoontje. Van iemand die bevestigt dat de terugbetalingsprocedure gestart is. Voordat je geld teruggestort kan worden, moet de beller echter nagaan of jij wel de rechtmatige rekeninghouder bent. Hij vraagt je daarom naar je digipas en een reeks cijfers. Om vertrouwen te wekken wijst hij erop dat je pincode geheim is. ‘Heel wat slachtoffers geven hun code, waarna ze bedankt worden en verzekerd worden van een snelle terugbetaling. Wie enkele uren later zijn saldo checkt, stelt echter vast dat er een groot bedrag van de rekening gegaan is. Ga hier dus niet op in.’

Ook phishing via mail

Ook de bank Argenta moest afrekenen met oplichters die in hun naam klanten contacteren. Via mail worden de klanten aangespoord om een nieuwe bankpas aan te vragen, die slechts éénmaal gratis kan worden aangemaakt. Indien klanten dat niet voor 24 november doen, waarschuwt de mail dat er automatisch 25 euro van de rekening gehaald zal worden.

‘Die bewuste mail was gekend bij ons’, zegt woordvoerster van Argenta Caroline Ghekiere. ‘Onze veiligheidsdiensten hadden de link in de mail al geblokkeerd en de situatie wordt gemonitord.’

Tips van de politie om misbruik te voorkomen:

- Controleer altijd eerst de afzender van een e-mail of sms voor je op een link, bijlage of afbeelding klikt

- Laat je niet opjagen, doe de nodige controles voor je verrichtingen doet

- Reageer nooit op een sms of e-mail waarin je pincode of wachtwoord wordt gevraagd

- Ga nooit in op een verzoek om je digipas te gebruiken en geef nooit informatie over je apparaatje

- Ben je toch slachtoffer van een phishingbericht? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank

In het specifieke geval van Base geeft de politie volgende tips mee:

- Vraag je af waarom je operator je persoonlijke gegevens vraagt, terwijl je maandelijks je facturen betaalt

- Vraag uitleg in een BASE-shop

- Ga niet af op het nummer dat op je telefoontoestel verschijnt. Een oplichter kan het op internet hebben gekocht