‘We zijn diep gegaan bij Delhaize’
Frans Muller, toen nog als ceo van Delhaize, nu ceo Ahold Delhaize Foto: pn

Frans Muller, de nieuwe ceo van Ahold Delhaize, spreekt van een goede trend voor Delhaize België maar zowel het Belgisch team als hijzelf mikt hoger. Delhaize moet nu terug de leidende rol opeisen.

‘De trend in België is goed, maar het Belgische team en ikzelf zijn overtuigd dat we meer kunnen doen in de markt’, zegt Frans Muller. Volgens Muller is Delhaize in België diep gegaan. De zware sanering ligt eindelijk achter de rug, er is een nieuwe strategie én er is fors geïnvesteerd in de winkels. Bijvoorbeeld in gezonde meeneemmaaltijden via de Fresh Atelier van Foodmaker.

Delhaize investeert ook sterker in getrouwheid en zette een sterk team op de webwinkel waar een inhaalslag aan de orde is tegenover de Collect&Go van Colruyt.

De omzetgroei was 0,6 procent. Is een omzetgroei van Delhaize van 6 procent haalbaar zoals Albert Heijn in Nederland neerzet?

(lacht). Die 0,6 procent is niet vergelijkbaar. Er was een zondag meer in de kalender. Als je het vergelijkbaar maakt, is het eerder 2 procent groei. Het is een goede trend, maar we kunnen meer doen in de markt.

Als ik u hoor opsommen waar allemaal werk van wordt gemaakt, dan moet die groei naar drie tot vier procent?

Dat lijkt me een mooi cijfer. Delhaize heeft een belangrijke kans in de markt dankzij een zeer sterk team. Er is een groot vertrouwen in Xavier (Piesvaux, de ceo van Delhaize België) en zijn team. Ze hebben ook het vertrouwen van de zelfstandigen weten te herwinnen. We zijn diep gegaan in België. Belangrijk is dat we nu een goede strategie hebben.  Ik heb zeer veel vertrouwen dat het team voor aardige swings in de markt kan zorgen. Delhaize en Albert Heijn doen veel zaken samen en dat gaat niet alleen over inkoop, maar ook over best practices, kennis delen in zake private label, digitale expertise, klantentrouw, oplossingen voor de consument die gezonde voeding en gebruiksgemak wil combineren. Denk aan maaltijdboxoplossingen en verse meeneemmaaltijden.

Welke stempel mogen we van Frans Muller verwachten bij Ahold Delhaize. Uw lat ligt hoger dan wat fine tuning denk ik?

Dat lichten we volgende week toe op de CMD (capital markets day) maar het kernwoord is groei. Hoe kunnen we ons de komende jaren ontwikkelen. Zijn we een supermarktbedrijf of zijn we een bredere omnichannel opererende business. Welke investeringen doen we in artificiële intelligentie, in technologie in oplossingen zoals  seamless check out (bv bij AH to go).

Hoe kunnen we de klanten meer persoonlijke aanbiedingen voorstellen, hoe kunnen we de klant beter begeleiden in de winkel, meer productinformatie geven. In Nederland hebben we een blockchain-oplossing uitgewerkt waardoor de klant weet van welke boer de eieren komen en wanneer de eieren gelegd zijn. Dat veronderstelt dat je al de data hebt en die goed weet te gebruiken.

In de VS is het de vraag of u daar in online groot genoeg bent. Peapod toont wel een groei van 12 procent maar wat betekent dat tussen reuzen als Amazon en Wal-Mart? Een overname lijkt wenselijk?

Dat is een wat snelle conclusie. Die 12 procent groei is beter dan wat we vroeger haalden maar we zijn er nog niet tevreden mee. Let wel, Peapod verkoopt enkel food retail en haalt daar toch al bijna 1 miljard dollar omzet. Je hebt anderen die spreken over 30 procent tot 40 procent groei maar de vraag is hoeveel daarvan te maken heeft met voedingsproducten. Peapod  ontplooit in de VS een ruim netwerk van Pick Up-poiints ook in rurale gebieden waar maar weinig onlineformules zijn.

In de VS lijkt uw formule Stop & Shop een zorgenkindje dat in het verleden onderpresteerde?

Stop & Shop is ons grootste uithangbord daar. Het is het resultaat van verschillende samenvoegingen, dat wordt meer geharmoniseerd. De formule wordt geherpositoneerd en zet meer in op vers en beleving. We zitten in de VS op uitstekende locaties. In alle markten zijn we nummer één of nummer twee.