Eerste tekenen van heropstanding Delhaize
Frans Muller, ceo van Ahold Delhaize, toen nog als ceo van Delhaize Foto: Bart Dewaele

Delhaize, de Belgische formule van Ahold Delhaize, geraakt opnieuw op het goede pad. Het derde kwartaal toont een kleine omzetgroei en in een verbetering van de operationele marge. Maar het werk is verre van af.

De vergelijkbare omzetgroei in het derde kwartaal in België was nog bescheiden (0,6 procent) maar dat is toch een flinke verbetering tegenover de krimp in dezelfde periode vorig jaar (-0,3 procent). De tandem Xavier Piesvaux en Wouter Kolk lijken de juiste toon aan te slaan. Dat blijkt ook uit de vernieuwing van de supermarkten Delhaize die meer de kaart van gezonde food to go trekken door de samenwerking met Foodmaker uit te breiden.

De grootste uitdaging van Delhaize in België blijft de 120 grote supermarkten in eigen beheer. Ze hebben een hoge kostenstructuur en een verleden van teleurstellende groei en winst. Door versneld in de modernisering van de nieuwe supermarkten te investeren, de positionering aan te scherpen en een agressiever promotiebeleid te voeren, deels gebaseerd op wat bij Albert Heijn werkt, lijkt Delhaize zich opnieuw op de kaart te zetten. In onlineverkoop, waar Delhaize de afgelopen jaren trager was dan Colruyt zijn Collect & Go, was er een groei van 18 procent.

De formule Delhaize kan voorlopig enkel maar dromen van de prestaties die Albert Heijn in Nederland neerzet met een vergelijkbare omzetgroei van 5,9 procent met daarop een operationele marge van 5,1 procent. Zonder Bol.com was dat zelfs 5,7 procent. Bol.com verhoogde zijn omzet overigens met een derde.

De hele groep Ahold Delhaize legde stevige kwartaalcijfers voor. Dit voor de eerste keer onder het ceo-schap van Frans Muller, de voormalige ceo van Delhaize die de Belgische kruidenier uithuwelijkte aan Ahold waardoor één van de grootste supermarktbedrijven in de wereld ontstond met 370.000 medewerkers.

De omzet van de groep steeg in het derde kwartaal met 3,6 procent terwijl de bruto-bedrijfsmarge 0,2 procent verbeterde tot 4,1 procent. De margeverbetering kwam de afgelopen kwartalen vooral van synergieën die te danken waren aan de samenvoeging van Ahold en Delhaize. Aan dat proces komt stilaan een einde.

Komende week organiseert Ahold Delhaize voor het eerst met Frans Muller als boegbeeld een capital markets day in New York. Daar zal Muller vooral inzicht geven in zijn digitale plannen, e-commerce en de herpositionering van Stop & Shop. Stop & Shop is de formule van Ahold Delhaize in de VS die bijna systematisch teleurstelt.

Muller kan ook niet tevreden zijn met de groei van de webwinkel Peapod in de VS. 11,8 procent groei klinkt aardig, maar Peapod is te klein om een vuist te maken tegen het geweld van Amazon en Wal-Mart.