Staking treft Bpost in het hart
Een vrachtwagen rijdt buiten aan een sorteercentrum van Bpost dinsdagavond, kort daarna ging het blok erop. Foto: BELGA

De vakbonden veroorzaken met hun vijfdaagse staking maximale hinder bij Bpost. ‘Als het moet staken we 10 of zelfs 15 dagen’, zei Jean-Pierre Nyns van de ACOD gisteren.

De vakbonden hebben hun staking zo opgezet dat met gemiddeld één stakingsdag per personeelslid Bpost toch vijf dagen lang plat ligt. Dat komt omdat Bpost opgedeeld is in vijf divisies die met elkaar verbonden zijn. Bpost zal dus de lonen van het personeel grotendeels moeten blijven doorbetalen. Terzelfder tijd zal de hinder bij de klanten groot zijn, zowel voor de brievenpost als voor de pakjes. Vooral in die zeer concurrentiële pakjesmarkt dreigt de schade groot te zijn.

‘De sorteercentra zijn sinds dinsdagavond 22­ uur dicht waardoor brieven en pakjes niet kunnen verwerkt worden. Daardoor zullen de vrachtwagens ook niet kunnen uitrijden en heeft ook de postbode niets af te leveren’, legt Nyns uit.

Dan maar naar PostNL

Rouwbrieven zullen niet tijdig op bestemming raken, pakjes van webshops worden niet bezorgd,... Wouter Torfs van de schoenenketen Torfs zei PostNL te zullen inschakelen voor een week. En misschien blijft hij er wel langer klant. Torfs maakt in Nederland al gebruik van PostNL voor leveringen van België naar Nederland. ‘Nu leveren we ook voor Torfs binnen België’, zegt Lies Florentie, woordvoerster van PostNL.

Bol.com, de grootste webshop in de Benelux, gebruikt slechts in beperkte mate Bpost. Alleen voor de belevering van afhaalpunten en de retourdienst. Rechtstreekse levering aan klanten thuis loopt vooral via postNL. Voorlopig worden geen extra maatregelen genomen om de impact van de staking bij Bpost op te vangen, maar dat kan volgens de woordvoerster ‘veranderen als de actie te lang aanhoudt’.

Het is een drukke periode voor de koerierbedrijven. Sinterklaas, Kerstmis en nieuwjaar komen eraan en dan piekt de onlineverkoop. Bpost tijdelijk vervangen door een andere koerier is niet evident, zeggen bedrijven als Fnac, Vanden Borre en Mediamarkt. Dat vergt technische aanpassingen: aan de IT-infrastructuur, de etiketten en het trackingsysteem. Dat is op korte termijn niet haalbaar. Veel webwinkels bezorgen de grote pakken zelf. Voor de kleinere pakjes die via Bpost gaan, zullen klanten te horen krijgen dat er later geleverd wordt.

De bonden zetten ondertussen de hakken in het zand. ‘We zullen aan het einde van onze stakingsweek evalueren of de directie genoeg toegevingen heeft gedaan. Desnoods staken we 10 dagen of zelfs 15 dagen’, zegt Nyns. ‘Het ongenoegen bij de mensen zit heel diep. Hun welzijn en hun geluk staat op de helling.’