Europese steden willen fonds voor schone lucht
Petroleumraffinaderij in de haven van Antwerpen Foto: Michiel Hendryckx
Europese burgemeesters en ngo’s vragen een miljar­den­fonds voor de verbetering van de lucht­kwaliteit in de steden. Ook moeten er 43 miljoen auto’s aangepast worden.

Dieselgate ligt ondertussen drie jaar achter ons, en voor nieuwe dieselwagens gelden strengere regels. Maar nog steeds rijden er miljoenen auto’s rond die de normen voor luchtkwaliteit ver overschrijden.

Eurocities, het netwerk van 140 grote Europese steden, op dit moment voorgezeten door afzwaaiend Gents burgemeester Daniël Termont (SP.A), vraagt daarom samen met Europese milieu- en gezondheidsngo’s om de oprichting van een nieuw miljardenfonds. Met dat geld zouden de steden die vandaag het zwaarst te lijden hebben onder de luchtvervuiling dan het ­probleem kunnen aanpakken.

Belangrijk voor Eurocities – waar ook Antwerpen en Brussel lid van zijn – is dat de auto-industrie een substantiële bijdrage aan het fonds levert. ‘Een som die hun bijdrage aan de slechte luchtkwaliteit en de kosten voor de gezondheidszorg reflecteert’, zo klinkt het in de slotverklaring van de Europese Dieseltop, een evenement van Eurocities en ngo’s dat vandaag in Brussel plaatsvindt.
Daarnaast willen de steden ook dat de auto-industrie 43 miljoen auto’s die vandaag te veel vervuilen terugroept en herstelt, zodat ze de normen niet meer zouden overschrijden. Softwareaanpassingen volstaan daarbij niet, ook de hardware moet aangepakt worden, bijvoorbeeld door het plaatsen van een katalysator.

Duitsland als voorbeeld

De steden kijken daarvoor naar wat er in Duitsland gebeurd is. Daar heeft de auto­industrie, met Volkswagen op kop, de meest verregaande toegevingen gedaan. Er bestaat nu al een Duits fonds voor schone lucht,  waarin de autosector 250 miljoen stortte. Naast Volks­wagen riepen ook andere constructeurs hun wagens terug voor een update.

Het Curieuzeneuzen-onderzoek naar de luchtkwaliteit in Vlaanderen toonde aan dat de normen nog op veel plaatsen overschreden worden. Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt (SP.A), die de parlementaire onderzoekscommissie naar Dieselgate voorzat, wil  dat ons land binnen de Europese Raad het voortouw neemt  bij het oprichten van een dergelijk fonds. ‘Een stad als Antwerpen zou er zeker van kunnen profiteren’, zegt ze.