Aviapartner handelt nog zeker tot woensdagochtend geen bagage af
Foto: isopix
De vakbonden en de directie van Aviapartner zijn maandag laat uiteengegaan, maar nog altijd zonder akkoord. Dat melden de bonden. Dinsdag vindt er om 11 uur een solidariteitsactie plaats van de vakbonden en nadien wordt er opnieuw rond de onderhandelingstafel gezeten.

Op de vijfde stakingsdag werd nog altijd geen akkoord gevonden in het sociaal overleg bij Aviapartner. Na alweer een lange dag van voorstellen en tegenvoorstellen volgt dinsdag, op de zesde stakingsdag, om 11 uur eerst een solidariteitsactie voor het personeel van Aviapartner in de vertrekhal van Brussels Airport. Sympathisanten worden uitgenodigd om de werknemers een hart onder de riem te steken. Nadien wordt het sociaal overleg voortgezet, maar om hoe laat is nog niet duidelijk. 

De vakbonden zeggen dat Aviapartner zeker tot woensdagochtend voortstaakt. 'We hebben de luchtvaartmaatschappijen ingelicht dat ze dinsdag geen vluchten moeten voorzien naar Brussel', zegt de woordvoerder van Aviapartner, Anas Hanan.

'Klopt niet'

De onderhandelingen tussen de vakbonden en Aviapartner zitten al dagen muurvast en de sfeer wordt er niet beter op. De directie van de bagageafhandelaar heeft maandagmiddag een gerechtsdeurwaarder op pad gestuurd. De Tijd meldde aanvankelijk dat stakers werkwilligen beletten hun werk te doen en dat militanten de Aviapartner-loswagentjes op het tarmac blokkeerden met auto’s en zelfs sleutels en batterijen van de karretjes zouden hebben gestolen.

De vakbonden spraken dit snel tegen. 'Dit klopt niet. Het is niet zo dat werkwilligen tegengehouden worden. Er staan zelfs geen stakingspiketten', zei Hans Elsen van ACV tegen De Tijd. 'De mensen komen niet werken omdat ze dat simpelweg niet willen door de vertrouwensbreuk met de directie. Het helpt echt niet dat de directie dit soort geruchten verspreidt.'

Ook in een reactie aan Het Nieuwsblad ontkent woordvoerder van Aviapartner Anas Hanan de sabotage. Het klopt dat er een gerechtsdeurwaarder is ingeschakeld, maar dat was om ervoor te zorgen dat er zich geen incidenten meer voordoen en de geparkeerde vliegtuigen kunnen vertrekken.

Een groot deel van de toestellen die door de staking nog altijd op Zaventem staan, is ondertussen leeggehaald, klinkt het nog. Toen de spontane staking op 25 oktober uitbrak, stonden er op de luchthaven een twintigtal vliegtuigen aan de grond die nog moesten worden leeggehaald. Intussen gaat het nog om een viertal vliegtuigen, meldt Belga.

Processie van Echternach

De directie speelt het hard, maar de socialistische vakbond toont zich niet onder de indruk, zegt Olivier Van Camp van de BBTK. ‘De directie is vandaag (maandag, red.) nog maar eens met een tegenvoorstel gekomen. Zaken waarover reeds een overeenkomst was, worden opnieuw in vraag gesteld. Dit is een processie van Echternach.’

Aviapartner Belgium torst een grote schuldenberg mee en kampt met een negatief eigen vermogen van 15,4 miljoen euro. Luchtvaartspecialisten Eddy Van de Voorde en Luk De Wilde uiten dan ook openlijk twijfels of het bedrijf nog een lang leven beschoren is. In de luchthaven van Oostende heeft Aviapartner al bescherming tegen schuldeisers gevraagd.

Maar ook het vooruitzicht van een mogelijk faillissement schrikt de BBTK niet af. ‘De directie beschouwt een bankroet als een plan B. Maar het personeel heeft nog liever een overname dan zo verder te moeten’, zegt Van Camp. ‘Dit conflict is al twee, drie jaar in de maak en nu is de bom ontploft. In het verleden heeft de directie veel beloofd, maar nu moet er boter bij de vis komen. Zonder concrete resultaten gaan we niet opnieuw aan de slag.’

Door de staking bij bagageafhandelaar Aviapartner werden ook maandag weer 110 van de 630 vluchten op Brussels Airport geannuleerd