‘Migranten zijn met nog meer én nog radelozer’
De snelwegparking in Kruibeke (archiefbeeld). Foto: sebastian steveniers
Het aantal transmigranten in Kruibeke neemt nog toe, stelt korpschef Wim Pieteraerens. ‘Het centrum in Steenokkerzeel? Windowdressing.’

Wij zien geen verbetering. Ik zou zelfs durven te zeggen dat de situatie verslechterd is’, zegt Pieteraerens. ‘Nu de parking van Wetteren ’s nachts gesloten is, wijken migranten nog meer uit naar Kruibeke. De parking is er slecht beveiligd, helemaal niet zelfs. Migranten hebben er veel mogelijkheden om te ontsnappen. Dagelijks zien we groepen van dertig, soms zelfs zestig, op straat lopen. Ze zijn nog radelozer en wanhopiger geworden.’

Eind augustus trok Wim Pieteraerens, korpschef van de politiezone Kruibeke-Temse, al aan de alarmbel. Hij zei ‘transmigranten’ niet meer actief op te sporen en op te pakken, omdat het toch geen zin had. Het vergde een hele nacht werk om hun vingerafdrukken te nemen en op de Dienst Vreemdelingenzaken te wachten om te horen wat er met hen moest gebeuren. Meestal moesten ze worden vrijgelaten en stonden ze er de volgende dag opnieuw. ‘Dweilen met de kraan open’, klonk het.

Dertig opgepakt,  plaats voor tien

De kritiek van andere zones en burgemeesters zwol aan en dwong Jan Jambon (Binnenlandse Zaken) en Theo Francken (Asiel en Migratie) om maatregelen te nemen. Half september opende het nationaal administratief centrum in Steenokkerzeel. De federale politie zou opgepakte migranten met de bus oppikken en naar dat centrum brengen. Zo zouden de lokale zones worden ontlast.

‘Windowdressing’, zegt Pieteraerens: ‘We hadden gehoopt dat het centrum in Steenokkerzeel ons werk zou verlichten, maar daar merken wij weinig van. Soms is daar maar plaats voor tien migranten, terwijl er dertig zijn opgepakt. Uiteindelijk worden de meeste ook weer vrijgelaten, waardoor ze hier na twee dagen opnieuw staan. Het centrum was een antwoord op korte termijn, maar biedt geen oplossing.’

‘Het gebeurt ook nog regelmatig dat wij na meldingen van overlast door burgers tien tot twintig migranten oppakken die we verder zelf moeten afhandelen. Dan valt onze operationele capaciteit voor de hele nacht weg. Ik heb veertien mensen te kort op 115. Mijn korps kan dat niet meer aan.’

Kruibeke vraagt al langer dat de snelwegparking wordt beveiligd. Volgens de woordvoerder van Vlaams minister van Open­bare Werken Ben Weyts (N-VA), bevoegd voor de inrichting van de snelwegparkings, wordt met uitbater Texaco bekeken hoe de parking in Kruibeke beter kan worden beveiligd. ‘Het Agentschap Wegen en Verkeer zet ook een raamcontract in de markt voor het hekwerk.’

Een vliegende brigade van bewakers houdt regelmatig een oogje in het zeil. Er volgen ook nog acties met de federale politie.
‘Ik laat me niet in met de politiek’, zegt Pieteraerens nog. ‘Maar kun je het blijven maken om mensen op te pakken en telkens weer vrij te laten? Zij willen hier niet blijven. En wij willen hen ook niet. Het is misschien kort door de bocht, maar waarom laten we hen niet naar Engeland gaan? Het is ook niet omdat het aantal opgepakte migranten daalt, dat het probleem er kleiner op wordt. We pakken ze gewoon minder op.’