De langste zeebrug ter wereld, die Hongkong, Macau en het Chinese vasteland verbindt, gaat deze week open. Hongkong vreest dat China zo zijn greep op de stad wil verstevigen.

De Hongkong-Zhuhai-Macau-brug wordt dinsdag officieel geopend, mogelijk in aanwezigheid van de Chinese president Xi Jinping.

Het bouwwerk is een technisch huzarenstuk. Met een lengte van 55 km overspant de brug de Pearl River Delta en verbindt ze Hongkong met Zhuhai en de gokstad Macau. De bouw ervan startte in 2009. De brug gaat voor een stuk over in een onderzeese tunnel van 6,7 kilometer die verbonden wordt door twee artificiële eilanden. Zo moet het scheepsverkeer nog een vrije doorgang hebben. De brug zelf moet windsnelheden tot 340 km/u en krachtige aardbevingen kunnen weerstaan. Het prijskaartje is 20 miljard dollar.

De initiatiefnemers hopen dat de reistijd tussen Hongkong en Zhuhai van drie uur naar een half uur wordt teruggebracht. Maar niet iedereen mag de brug zomaar gebruiken. Auto’s hebben een speciale vergunning nodig. De brug zal vooral gebruikt worden door private shuttles en vrachtvervoer. Een studie uit 2016 schat dat tegen 2030 zo’n 29.100 voertuigen dagelijks over de brug zullen rijden.

Kritiek

In de miljoenenstad Hongkong krijgt de brug kritiek. Bewoners vinden de bouw een verspilling van belastinggeld en ze vrezen dat ze overspoeld zullen worden door toeristen uit het vasteland. Natuurbeschermers zien de werken dan weer als de oorzaak van de achteruitgang van de bedreigde Chinese witte dolfijn. En sommigen vrezen dat China zo de autonome administratieve regio’s meer aan zich wil binden.

Bij de werkzaamheden zijn bovendien negen arbeiders omgekomen en 200 anderen zijn gewond geraakt. Enkele parlementsleden in Hongkong willen voor hen een herdenkingsmonument bouwen.