Proces treinramp Buizingen moet nu toch in het Frans: grote gevolgen voor proces
Een foto na de treinramp in Buizingen Foto: BDW

Het proces over de treinramp in Buizingen, die plaatshad in 2010, zal in het Frans gevoerd worden. Volgens de advocaat van de beklaagde machinist zal dit niet leiden tot verjaring.

Dat parket had zich verzet tegen de taalwijziging en heeft nog de mogelijkheid om in cassatie te gaan tegen de beslissing van de arrondissementsrechtbank.

Het parket Halle-Vilvoorde vervolgt zowel de bestuurder van de stoptrein, die door een stoplicht zou zijn gereden, als de NMBS en Infrabel omdat ze nalatig zouden zijn geweest met de veiligheid. De treinbestuurder betwist dat hij door het rood reed.

Grote gevolgen

De beslissing heeft grote gevolgen voor het proces, dat aanvankelijk op 14 november zou beginnen in het Nederlands. De advocaat van de treinbestuurder had gevraagd dat te wijzigen naar Frans, omdat zijn cliënt geen Nederlands spreekt. Het dossier, dat duizenden pagina’s telt, moet nu helemaal worden vertaald naar het Frans. Volgens het openbaar ministerie kan de zaak al in augustus 2020 verjaren. De beslissing houdt ook in dat een nieuwe politierechter en een nieuwe parketmagistraat het hele dossier moeten instuderen.

Dimitri De Béco, de advocaat van de bestuurder, verwacht niet dat het zover zal komen. ‘De zaak zou binnen twee jaar verjaren, maar er is nog meer dan genoeg tijd’, zegt advocaat Dimitri De Béco op Radio 1. ‘Want er zijn al belangrijke pagina’s vertaald. Er moeten geen bijkomende bladzijden vertaald worden van mij. Dus ik denk wel dat het allemaal nog snel genoeg kan gaan.’

Ongeval

De treinramp vond plaats op maandag 15 februari 2010 vlak bij het station van Buizingen, toen een stoptrein frontaal op een IC-trein botste. Het ongeval kostte het leven aan 19 mensen, minstens 310 personen raakten gewond. Onder hen de treinbestuurder van de P-trein en de twee treinbegeleiders van beide treinen.

Het onderzoek naar de ramp sleept al jaren aan, omdat het onderzoek verschillende keren werd overgenomen, en omdat het technisch niet eenvoudig was om de plaats van de ramp te onderzoeken.