Brasserie-uitbater weigert kinderen: ‘Lakse ouders grijpen niet in’
Foto: Simon Mouton

Sectororganisatie Horeca Vlaanderen zegt begrip te hebben voor de uitbater van Brasserie Sir Charles, op de zeedijk in Nieuwpoort-Bad. De uitbater ervan ontzegt kinderen de toegang tot zijn zaak, omdat hij het beu is dat kinderen zich naar zijn zeggen misdragen omdat ‘lakse ouders niet ingrijpen’.

Een moeder mocht woensdag met haar dochtertje niet plaatsnemen in de brasserie. Absurd, vond de vrouw, die haar verontwaardiging deelde op Facebook.

‘In shock door Brasserie Sir Charles op de zeedijk in Nieuwpoort’, schreef de moeder woensdag. ‘Ik had er een tête-à-tête met mijn kind, maar een serveerster kwam zeggen dat er geen kinderen toegelaten waren. Ik dacht nog dat het een grap met een verborgen camera was, maar neen.’

Uitbater Noël Brossé zegt aan Het Nieuwsblad dat hij niet van plan is op zijn besluit terug te komen. ‘Ik had iedere zomer voor duizenden euro’s schade door kinderen’, zegt Noël Brossé. ‘Kinderen die glazen en borden lieten vallen, kinderen die met hun vuile schoenen op mijn stoelen springen… En de ouders, die grijpen natuurlijk niet in. Let op, ik heb niks tegen kinderen op zich. Maar ik ben die lakse ouders kotsbeu. Bovendien zijn er wel honderden hotels waar kinderen niet toegelaten zijn. Waarom zou dat dan in een restaurant niet mogen?’

Doelpubliek

Sectororganisatie Horeca Vlaanderen treedt hem daarin bij. ‘Gastvrijheid is een basisvoorwaarde voor het uitbaten van een zaak in onze sector’, zegt Matthias De Caluwe, voorzitter van Horeca Vlaanderen. ‘Maar anderzijds moeten we ook de vrijheid van ondernemen respecteren. Er is een internationale trend van ‘adults only’ hotels die is komen overwaaien naar ons land. Dat heeft te maken met het opzoeken van een niche, van een bepaald doelpubliek.’

De Caluwe: ‘Zo heeft ook de uitbater van de brasserie in Nieuwpoort een keuze gemaakt, en die moeten we respecteren. Hij zal wel pro en contra op een rijtje hebben gezet en dan afgewogen hebben wat het interessantst is voor hem. Iedereen is immers gerechtigd om de vrijheid van ondernemen op die manier in te vullen die best bij zijn zaak past. De uitbater zal met de gevolgen van die keuze moeten leven.’

Tot slot vraagt de voorzitter van Horeca Vlaanderen dat de mensen die op deze zaak reageren via sociale media, dat op een beleefde, serene en genuanceerde manier zouden doen. ‘Sociale media zijn zeer belangrijk, en sites die punten geven aan zaken kunnen zelfs beslissen over het (over)leven van zaken. Je hebt enerzijds als klant het recht om je ongenoegen te ventileren, maar ik vind dat mensen ook ‘menselijk’ moeten blijven en op een hoffelijke manier moeten dialogeren.’

Hebt u weet van andere restaurants die dit doen?

Isabelle Van Asselberghs, Horeca Vlaanderen: ‘We hebben nog geen meldingen ontvangen van andere restaurants die dit doen. In de hotelsector is dit concept natuurlijk al langer aanwezig.’

Is dit wettelijk?

Van Asselberghs: ‘De bevoegde instanties moeten daarover oordelen. Wij spreken ons daar niet over uit. Ons uitgangspunt is gastvrijheid. Dat betekent dat iedereen welkom is en dat ieder goed nadenkt over hoe de mensen het best ontvangen kunnen worden. We laten de ondernemer vrij om zelf te bepalen wat hij of zij het beste acht.’

Zijn kinderen op restaurant een gespreksonderwerp in de sector?

Van Asselberghs: ‘We krijgen er niet zozeer klachten over, maar er zijn natuurlijk wel vragen. Daarom hebben wij inspiratiegidsen gemaakt met tips over hoe daarmee om te gaan.’