NMBS stuit op onbegrip met ban op de fiets in spitstreinen
Dat mag straks niet meer in de spits. Foto: Kioni Papadopoulos

‘Een algemeen verbod op de fiets in een spitstrein lijkt me met een kanon op een mug schieten,’ zegt CD&V. De fietsersbond en Groen begrijpen het evenmin. N-VA vindt het al te drastisch. ‘Dit getuigt opnieuw van weinig klantvriendelijkheid.’

Volgend jaar zal het niet meer toegelaten zijn om met een gewone fiets op de trein te stappen tijdens de spits. De vouwfiets is wel nog toegelaten

‘Het aantal reizigers groeit en we kunnen treinen niet langer maken. Daarom moeten we keuzes maken. Fietsen nemen plaats van reizigers af. Ook bij de veiligheid van fietsen aan de deuren kun je je vragen stellen’, zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. ‘Het gaat voor alle duidelijkheid niet om vouwfietsen. Die zal je kunnen blijven meenemen.’

De maatregel stuit op onbegrip. Niet alleen bij de gebruikers, ook bij de politici.

CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh vindt een algemeen verbod op fietsen op de trein tijdens de spits te verregaand. ‘Niemand neemt voor zijn plezier een fiets mee op de trein in volle spits. Een algemeen verbod lijkt me met een kanon op een mug schieten.’

De CD&V’er ziet meer heil in een ontradingsstrategie, bijvoorbeeld door de fietstickets duurder te maken in de spits, en goedkoper te maken in de daluren. ‘Ik hoop dat de NMBS zal samenzitten met het Raadgevend Comité van de Treinreizigers om tot een oplossing te komen.’

Ook regeringspartij N-VA vindt die maatregel ‘veel te drastisch’ en wil bevoegd minister François Bellot (MR) ondervragen in het parlement. Kamerlid Inez De Coninck: ‘Dit getuigt opnieuw van weinig klantvriendelijkheid.’

Bovendien staat de oplossing volgens De Coninck haaks op het beleid van de federale en Vlaamse overheid. ‘Daarin is het net de bedoeling dat pendelaars de fiets combineren met het openbaar vervoer of de auto.’ Het N-VA-parlementslid pleit voor aangepaste treininfrastructuur op probleemlijnen en vindt ook dat de NMBS vooraleer de trein aankomt in het station moet afroepen in welke wagon reizigers hun fiets kwijt kunnen.

SP.A en Groen reageren eveneens met ongeloof. ‘Terwijl steeds meer mensen overstappen naar duurzame alternatieven voor de auto, zet de NMBS hier een ferme stap achteruit,’ zegt Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke.

Bij Groen zien ze andere mogelijke oplossingen voor het probleem. 'Zo kan de NMBS meer rekening houden met het vervoer van fietsen bij de aankoop van nieuwe treinstellen', zegt Van Hecke. Ook het fietsticket mag voor het Groen-Kamerlid wat goedkoper. Nu betaal je 5 euro voor een enkele reis, 'soms duurder dan de prijs van het treinticket van de reiziger zelf'.

De Fietsersbond ten slotte snapt er niets van. De organisatie wijst erop dat bijzonder weinig pendelaars momenteel hun fiets meenemen op de trein. ‘Het probleem is zo klein dat je nu vooral de vele treinfietsers eigenlijk schoffeert’, luidt het. De Fietsersbond vraagt de NMBS om te investeren in grotere treinen, fietsstallingen en deelfietsen.

Volgens de organisatie is het ‘geen evidentie om überhaupt je fiets op de trein te krijgen. Los van de toegankelijkheid van de stations, weet je op voorhand niet in welke wagon je eventueel je fiets mag/kan stallen. Want ook dat is het geval. Je betaalt een ticket om je fiets mee te nemen, maar dat kan geweigerd worden als er geen plaats meer is.’