Fiets wordt toch niet verbannen op spitstrein
Foto: Fietsberaad
De NMBS wou de gewone fiets verbannen op spitstreinen, de vouwfiets was wel nog toegelaten. Maar minister van Mobiliteit François Bellot (MR) fluit de vervoersmaatschappij nu terug.

‘Het aantal reizigers groeit en we kunnen treinen niet langer maken. Daarom moeten we keuzes maken. Fietsen nemen plaats van reizigers af. Ook bij de veiligheid van fietsen aan de deuren kun je je vragen stellen', zei Bart Crols, woordvoerder van de NMBS, eerder over de beslissing. 'Het gaat voor alle duidelijkheid niet om vouwfietsen. Die zal je kunnen blijven meenemen.'

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is het niet eens met de beslissing van de NMBS. In de Kamer verklaarde de minister dat hij niet zal instemmen met een algemene maatregel voor alle lijnen, indien het probleem zich enkel stelt op enkele treinen tijdens de spits. 'Ik ben het niet eens met de strategie en evenmin met de methode', reageerde Bellot.

Bellot gaf aan dat hij het spoorbedrijf vier opdrachten heeft meegegeven alvorens het met een strategie kan komen. Zo moet de NMBS de problemen waarmee ze wordt geconfronteerd documenteren, moet er een analyse per lijn komen, moet de NMBS mogelijke maatregelen formuleren en moet het bedrijf een consultatie organiseren met de organisaties die de fiets- en treingebruikers vertegenwoordigen.

Kritiek op beslissing

Het verbod stuitte op veel kritiek. ‘Een algemeen verbod op de fiets in een spitstrein lijkt me met een kanon op een mug schieten,’ zei CD&V over de maatregel. De fietsersbond en Groen begrepen het evenmin. N-VA vond het al te drastisch. ‘Dit getuigt opnieuw van weinig klantvriendelijkheid.’

Het officiële Raadgevend Comité van de Treinreizigers betreurde de beslissing ‘Weinig fietsers maken er gebruik van, want het is vrij stressvol en lastig. Maar als ze het doen, hebben ze daar een goede reden voor, beroepsmatig of utilitair. Dat mag niet ontmoedigd worden.’ Ook bij reizigers­organisatie TreinTramBus heeft men bedenkingen. ‘We snappen dat het in de spits niet evident is, maar beperk dit liever tot de echt drukke probleemlijnen’, vraagt voorzitter Stefan Stynen.