Gwyneth Paltrow ontkent dat haar lifestyletips bij de haren getrokken zijn
Foto: Photo News

Goop, het lifestylemerk van Gwyneth Paltrow, werd onlangs gedagvaard omdat het gezondheidsvoordelen van producten in de verf zou zetten zonder dat daar wetenschappelijk bewijs voor is. In een interview met BBC benadrukt de actrice dat daar niets van aan is, ook al betaalde ze in die zaak een schikking van zo’n 126.000 euro. ‘We proberen de bakens te verzetten, het is normaal dat je dan weerstand ondervindt.’

Een vaginaal stoombad, vaginale eieren van jade, een darmspoeling met koffie of een huidbehandeling met ­bijensteken. Je kunt het zo gek niet bedenken of op de website en in het bijhorende magazine van Goop werd het allemaal aangeraden. Alleen waren de zogezegde voordelen daarvan nooit wetenschappelijk bewezen.

Dat leidde uiteindelijk onder meer tot een rechtszaak (waarbij Paltrow de voorkeur gaf om een schikking van 126.000 euro te betalen), en uitgever Condé Nast die zich terugtrok uit het magazine.

In een interview met het radioprogramma BBC breakfast heeft Gwyneth Paltrow, die in Londen was voor de opening van een pop-upwinkel van Goop, ontkend dat ze aan pseudowetenschap doet.

‘Daar zijn we het roerend mee oneens. We geloven echt dat er modaliteiten zijn die al duizenden jaren bestaan en die misschien een westerse dokter uitdagen die niet noodzakelijk in de genezende krachten gelooft van essentiële oliën of enige vorm van acupunctuur. We zijn van mening dat ze heel nuttig kunnen zijn, en dat er een enorme kracht in het menselijke lichaam schuilt waardoor het zichzelf kan helen.’

Weerstand

Volgens de 46-jarige actrice heeft Goop daarnaast nog een andere missie: vrouwen kracht geven. Een doelstelling die volgens haar vaak op weerstand botst. ‘Elke keer als je een baken probeert te verzetten en vrouwen macht wil geven, ondervind je weerstand. Wij beschouwen het als een onderdeel van wat we doen en daar zijn we trots op’, zegt ze.

Toch heeft Goop gehoor gegeven aan de klachten dat hun advies niet wetenschappelijk onderbouwd is. ‘We beschikken over een team dat alles controleert en hebben nu ook een team in dienst genomen dat research doet en wetenschappelijk werk verricht. Als start-up leer je al doende en veel heeft te maken met taalgebruik. Als je bijvoorbeeld zegt dat een product kan helpen voor rimpels, kun je niet zeggen dat het rimpels compleet zal doen verdwijnen.’

Kritiek op BBC

De BBC kreeg achteraf kritiek omdat het Paltrow zo uitgebreid aan het woord liet zonder daar enkele kritische vragen bij te formuleren. ‘Waarom zendtijd geven aan Gwyneth en haar pseudowetenschappelijke onzin? Weet je wat we alternatieve geneeskunde noemen die werkt, Gwyneth? Geneeskunde!’, klonk het achteraf onder meer op Twitter. Anderen vonden het dan weer maar niets dat ze gratis reclame mocht komen maken.