Bevestigd: Michael Kors koopt Versace
Donatella met de supermodellen uit de jaren negentig Foto: AFP

Het Italiaanse modehuis Versace is voortaan in Amerikaanse handen. Michael Kors bevestigt dinsdag een succesvolle verkoop waar 2,12 miljard dollar (1,8 miljard euro) mee is gemoeid. Donatella zelf mag voorlopig aanblijven als creatief directeur.

Michael Kors kocht vorig jaar voor 1,2 miljard euro ook al schoenenmerk Jimmy Choo en betaalde nu ruim 1,8 miljard euro om ook het modehuis in te lijven dat in 1978 werd opgericht door Gianni Versace. Het modemerk Michael Kors, bekend van zijn handtassen, blijft de naam van de Amerikaanse ontwerper dragen. Het overkoepelende bedrijf wordt herdoopt naar Capri Holdings Limited.

‘De aankoop van Versace is een belangrijke mijlpaal voor onze groep. Versace is al meer dan veertig jaar de belichaming van Italiaanse luxe’, aldus John Idol, ceo van het nieuwe bedrijf. ‘We zijn blij Versace te kunnen verwelkomen tot onze groep en verbinden ons ertoe te investeren in de groei van het modehuis.’

De 63-jarige Donatella Versace, die na de moord op haar broer in 1997 het creatieve roer overnam, mag voorlopig aanblijven, net zoals ceo Jonathan Akeroyd, bevestigt Idol aan Bloomberg. De familie Versace zal ook aandelen ter waarde van 150 miljoen euro ontvangen in Capri Holdings.

Te veel betaald?

De verkoopprijs van 2,12 miljard dollar is 22 keer zoveel als de bedrijfswinst (of ebitda, winst voor interest, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen). Analisten vrezen dan ook dat Michael Kors te veel betaald heeft om zijn luxeportefeuille uit te breiden in een poging te kunnen concurreren met grote groepen zoals LVMH en Kering. Na de geruchten over een mogelijke verkoop verloor het aandeel maandag al acht procent.

Versace mag dan wel een van de bekendste namen zijn in de modewereld, maar het modehuis heeft vaak moeite om dat te vertalen naar winst. In 2014 verkocht de familie nog een belang van twintig procent te verkopen aan de Blackstone-groep (eigenaar van Hilton Worldwide), dat maar liefst 210 miljoen euro in het luxehuis pompte.

Al kan Michael Kors misschien profiteren van de hype rond het label. Vorig jaar was de Versace-show in Milaan volgens verschillende modekenners de beste van het seizoen, met een remake van twintig jaar geleden als finale: een line-up van de supermodellen van weleer, van Christy Turlington en Carla Bruni tot Naomi Campbell en Claudia Schiffer.

Meer schoenen en accessoires

Uit de eerste plannen die werden voorgesteld aan investeerders blijkt dat Michael Kors in de nabije toekomst het aantal Versace-winkels wil verhogen van 200 naar 300, e-commerce verder wil uitbouwen en tot slot nog de accessoire- en schoenencollecties gevoelig wil uitbreiden. Die zijn nu goed voor 35 procent van de opbrengt, maar de nieuwe eigenaar zou dat graag verhogen naar 60 procent.