Aveve was einde model en kiest voor Arvesta
De winkels van Aveve behouden hun naam, de holding wordt Arvesta Foto: aveve

Tuin, dier, bakplezier’. De slogan van de Aveve-winkels zit goed in elkaar. Maar achter Aveve zit een kluwen van een 40-tal bedrijven dat moet voorbereid worden op de toekomst. Een naamsverandering in Arvesta is daar één onderdeel van.

40-tal bedrijven en 40 merken die naast elkaar opereerden. Dat is de groep Aveve, die sinds gisteren Arvesta heet. Arvesta is de handelspijler van de MRBB. De holding van de Boerenbond die eveneens grootaandeelhouder is van de KBC Groep. Ze is gehuisvest in Leuven waar ze in het verleden een rustig bestaan leidde.

‘De reden van ons bestaan is het rendement van de boeren en tuinder verbeteren’, zegt Eric Lauwers, die in 2016 AB InBev verliet om in mei van dat jaar ceo te worden van Arvesta. ‘Als we dat willen blijven doen, moeten we de expertise die in de groep aanwezig is, beter benutten.’

Intern kluwen

Arvesta was in het verleden een vrij archaïsche groep waarbij elk bedrijf zijn eigen ding deed. ‘De groep werkte met 11 verschillende boekhoudpakketten, 31 interimkantoren en had 17 merken van bedrijfswagens. Samen aankopen was geen prioriteit’, zegt Lauwers. Arvesta was gegroeid uit overnames die maar weinig geïntegreerd werden.

‘Weet u dat we hier jaarlijks 100.000 interne facturen opstelden? Ik heb uitgerekend dat dit neerkwam op 52 voltijdse jobs. Die tijd moeten we in onze klanten stoppen.’

De afgelopen twee jaar bespaarde hij drie miljoen euro op indirecte aankoop door als één geheel op te treden. maar vaak komt de kost voor de baat. Lauwers gaat de komende drie jaar 111 miljoen investeren in een IT-platform, digitale ontwikkelingen en vernieuwing van installaties bij de bestaande productiebedrijven. ‘Hoe efficiënter we werken, hoe meer middelen we kunnen vrijmaken om te investeren’, zegt Lauwers.

En dat moet ook voor omzetgroei zorgen. Afgelopen jaar kwam die uit op vier procent. ‘Het model zoals we het nu hadden, bedrijven kopen zonder er meer uit te halen, was op een eindpunt. Tussen 2012 en 2016 kochten we acht bedrijven, maar toch was er geen groei.’

Schaalvergroting

Hij verwacht de komende tien tot vijftien jaar consolidatie in de sectoren waarin Arvesta actief is (dierenvoeding, land- en tuinbouwmaterieel...). ‘We willen actief deelnemen aan die consolidatie en ook daarom moet het beter.’

Het publiek associeert Aveve vooral met de winkels voor tuin, dier en bakplezier. Die activiteit maakt slechts 15 procent van de groepsomzet uit. 50 procent heeft te maken met dierenvoeding, 35 procent met land- en tuinbouwmaterieel. De groep kwam nog recent in het nieuws met de overname van drie tuincentra van Eurotuin.

‘Onze Avevewinkels groeien jaarlijks met drie procent en dat is goed in de retail’, zegt Lauwers. Van de 250 winkels zijn er 200 in handen van zelfstandigen. In die winkels wil Lauwers dat de kennis van de organisatie meer uitgespeeld wordt om het onderscheid te kunnen maken van doe-het-zelf-zaken en andere concurrenten.

‘We verkopen nu ook de grasmachines van John Deere, een merk van tractoren en ander landbouwmaterieel waar we de licentie voor hebben.’ Arvesta is goed voor de verkoop van één tractor op vijf in België.

Technologie

Lauwers zet ook meer in op technologie inzake agro-managementsystemen en innovatie. Drones die de groei van gewassen monitoren en elders apps die de tuinbouwer ondersteunen bijvoorbeeld. De mobiele gootsystemen van Hortiplan zijn volgens Lauwers een wereldwijd succes. Het goot- en bewateringssysteem past zich aan de groei van de planten aan. Daardoor is er plaats tot drie keer zoveel plantjes op eenzelfde ruimte. Lauwers zegt dat in de varkenssector dochterbedrijf Dumoulin dan weer in een innovatie is gelukt waardoor varkens niet meer gecastreerd moeten worden. Dit dankzij een natuurlijk voedingssupplement. Arvesta voert ook een experiment uit om soja in Vlaanderen te oogsten. ‘Het ziet ernaar uit dat we soja kunnen oogsten die geschikt is voor humane consumptie.’

‘In deze groep zitten 1.900 experts. Vaak zit die kennis op verschillende plaatsen. Via onderlinge samenwerking moeten we de landbouwer en tuinier beter kunnen ondersteunen.’ Een deel van die kennis wil Arvesta ook in de omringende landen verzilveren.