Architect Venturi, de anti-modernist, is overleden
Vanne Venturi House, dat de architect ontwierp voor zijn moeder Foto: rr

De Amerikaanse architect Robert Venturi, in 1991 de winnaar van de prestigieuze Pritzkerprijs, is woensdag overleden. Hij veroverde zijn plaats in de architectuurgeschiedenis door weerwerk te bieden aan het overheersende modernisme.

Venturi is thuis gestorven aan complicatie door Alzheimers, aldus zijn zoon. Hij werd 93 jaar oud. Venturi, geboren in 1925, ging architectuur studeren aan Princeton in 1944. Een tijd waarin het modernisme werd verspreid in de Verenigde Staten, maar Venturi zelf ging zich verdiepen in de rijke architectuurgeschiedenis, geïnspireerd door de bouwstijlen op de universiteitscampus.

Hij ging na zijn studies in de leer bij Eero Saarinen en Louis Kahn, gevolgd door een stage aan de American Academy in Rome. Daar bestudeerde hij de gebouwden van Michelangelo en Bernini, en die van Gaudi in Spanje.

Venturi maakte dan ook naam door in tegenstelling tot voortrekkers van het modernisme Mies Van der Rohe en Le Corbusier níet voor uitgepuurde architectuur van beton en glas te kiezen, maar voor een hybride stijl, waarbij hij lukraak plukte uit de geschiedenis van de bouwkunst. Hij ging ook lesgeven en publiceerde in 1966 het tractaat ‘Complexity and contradiction in architecture’. Less is more, de slogan van de modernisten, is dus hoegenaamd niet van toepassing op het werk van Venturi. ‘Less is a bore’, was zijn antwoord. In zijn tweede boek bewierookte hij de eclectische architectuur van casino’s en hotels op de Las Vegas Strip.

Architect Venturi, de anti-modernist, is overleden
Het Seattle Art Museum Foto: Getty Images
Architect Venturi, de anti-modernist, is overleden
De uitbreiding van de National Gallery in Londen Foto: Getty Images/iStockphoto

Pritzkerprijs

Venturi werkte steeds nauw samen met zijn echtgenote Denise Scott Brown. Toen in 1991 de prestigieuze Pritzkerprijs enkel aan hem werd uitgereikt, was Scott Brown dan ook ontsteld. Uit protest kwam ze niet opdagen bij de uitreiking. Venturi probeerde de meubelen te redden door zijn vrouw uitgebreid te bedanken in zijn speech, en steeds te spreken over ‘wij’ in plaats van ‘ik’.

Het eerste ontwerp van Venturi was een huis voor zijn moeder in Philadelphia, afgewerkt in 1964. Vijftig jaar later werd het zelf afgedrukt op een Amerikaanse postzegel. Het bureau van Venturi en Scott Brown drukte in de jaren tachtig zijn stempel op de universiteitscampussen van Harvard, Yale en Princeton, waar ze bruggen bouwden tussen de historische gebouwen en de moderne uitbreidingen, noodzakelijk om een groeiend aantal studenten op te vangen.

Een van de bekendste verwezenlijkingen van het koppel is de Sainsbury Wing, de uitbreiding van de National Gallery in Londen, met Korinthische zuilen op de gevel in een onregelmatig cadans. Venturi en Scott Brown tekenden in 1991 ook het Seattle Art Museum, al werd het museum later opgenomen in een groter gebouw.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

The life and work of Robert Venturi (1925-2018), Fire Station #4, Columbus, Indiana.

A post shared by Pritzker Architecture Prize (@pritzkerarchitectureprize) on