Blogster trekt aan alarmbel: 'Reisfoto's op Instagram gaan ten koste van onze planeet'
Foto: Instagram
Elisabeth Brentano reist de wereld rond en deelt daarvan beelden op sociale media. Maar dat is niet zonder gevaar voor de natuur, beseft ze. Daarom lanceert ze nu een campagne om meer bewustzijn te creëren bij andere reisbloggers.

De prachtige natuurlandschappen gefotografeerd vanuit een tentje, wildkamperen met de camper... het is vaste kost op de Instagram-accounts van populaire reisbloggers. Maar volgens de Amerikaanse Elisabeth Brentano, zelf goed voor meer dan 80.000 volgers, staan die Instagrammers veel te weinig stil bij de schade die ze daardoor aanrichten aan de natuur en de planeet in het algemeen.

Maar het is nog niet te laat, daarom is ze een campagne gestart om meer bewustwording te creëren. Een petitie op Change.org heeft bijna de doelstelling van 15.000 handtekeningen gehaald, maar Brentano zou graag zien dat haar oproep de hele wereld rondgaat. 

Kampvuren en drones

'Voorbeelden van slecht gedrag zijn het aansteken van kampvuren, kamperen en het gebruiken van drones op plaatsen waar dat eigenlijk verboden is.' Daarnaast vermeldt Brentano ook het betreden van natuurgebied en historische plaatsen die niet voor het publiek toegankelijk zijn, alleen maar om dat ene kiekje te pakken te krijgen.

En dat heeft soms verstrekkende gevolgen. Sommige bestemmingen werden al vernield door de instroom van de talrijke bezoekers. 'Keyhole Hot Springs in Canada werd bijvoorbeeld razend populair door foto's op Instagram waardoor het in 2017 moest sluiten. Hetzelfde geldt voor een zonnebloemenboerderij in Ontario.'

Systeem met melding

Volgens Brentano moeten niet alleen gebruikers, maar ook de aanbieders van sociale media hun verantwoordelijkheid nemen. 'Instagram en Facebook kunnen bijvoorbeeld een systeem inschakelen dat gebruikers in staat stelt om overtredingen die een impact hebben op het milieu te melden. Als ze die gegevens verzamelen, kunnen ze vervolgens samenwerken met wetenschappers, de ordediensten en non-profitorganisaties, en er zo voor zorgen dat er niet langer dergelijke foto's worden gedeeld.'

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Everyone enjoys sharing their outdoor adventures on social media, and while it is a source of inspiration for many, it can have quite a few negative affects on the planet. When people publicly post photos and videos of themselves breaking the law and engaging in activities that are harmful to the environment, there is seldom any legal recourse. Worse yet, when shared by larger accounts, publishers or brands, this content has the potential to reach millions. Without any regulation, it is impossible to stop the spread of media that can encourage others to engage in similar illegal and destructive behavior outdoors. If social media is part of the problem, why not make it part of the solution? I would like to propose that @Instagram implement a system allowing users to report violations that are both illegal and harmful to the environment. These reports could be submitted to an outdoor ethics department at Instagram that would consult with and/or work in conjunction with nonprofits, scientists, parks and law enforcement to assist in the citation of users (both individuals and companies). In addition to citations, flagged accounts would be provided with appropriate resources on responsible outdoor recreation, protecting the environment and volunteer opportunities, so they might be able to correct their actions and help the outdoor community work together. . Furthermore, I believe this data should be made available to the public, so companies and organizations can better evaluate “influencers” with large following before approaching them to work on campaigns. Companies, especially when running sponsored ad content on their Instagram accounts, need to be just as accountable as the content creators. . I have created a petition urging Instagram to take action now, so if you agree with this, please SIGN and SHARE it with as many people as possible. Social media is a place to start discussions and initiate change, and if a company like @Instagram/@Facebook took a stand and showed their support for protecting our parks and wilderness, that would truly be heard around the world. LINK IN BIO!

A post shared by Elisabeth Brentano (@elisabethontheroad) on