Brussels Airlines richt blik helemaal op Afrika
Brussels Airlines laat Mumbai vallen ten voordele van Afrika. Foto: REUTERS

Brussels Airlines schrapt zijn 1,5 jaar oude verbinding naar het Indiase Mumbai. Ieder zijn expertise, oordeelt Lufthansa.

Met veel bombarie werd het 1,5 jaar geleden aangekondigd: Brussels Airlines zou Brussel rechtstreeks verbinden met het Indiase Mumbai. Op een groot openingsevent in Mumbai, voor tal van Indiase genodigden en in aanwezigheid van staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Pieter De Crem (CD&V) werd toen een imposante show opgevoerd. De boodschap: Brussels Airlines is here to stay. En daar zou het niet bij blijven. ‘Het is onze beslissing om te groeien’,  zei toenmalig ceo Bernard Gustin in een interview met De Standaard over mogelijke uitbreiding op de Indiase markt. Het interview vond overigens plaats in de lucht, aan boord van het Brussels Airlines-vliegtuig naar Mumbai.

Maar dat vliegtuig zal na 6 januari 2019 elders heen vliegen, want Brussels Airlines maakt nu bekend dat het Mumbai uit zijn vluchtschema schrapt. De resultaten voldoen niet aan de verwachtingen, klinkt het droog. De vrijgekomen capaciteit zal worden gebruikt om het aanbod op Afrika te versterken, met drie extra vluchten naar Gambia, en drie van de zeven wekelijkse vluchten naar Senegal die rechtstreeks worden.

Ieder zijn rol

Dat de vlucht naar Mumbai niet de beoogde opbrengsten opbracht, kan zeker kloppen. Maar de beslissing past ook in de filosofie van Lufthansa dat elke dochter zijn eigen specialiteit kan uitwerken, stelt luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen). ‘Daar krijgt iedereen de kans om zijn eigen specialiteit uit te werken. Nu heeft de maatschappij een toestel vrij om op Afrika in te zetten, en voor Lufthansa is Afrika het laboratorium van Brussels Airlines. Dat is geen slecht beleid. Het zou eerder verrassend zijn mochten ze plots ook naar New Delhi zijn gaan vliegen.’

De top van Lufthansa stelde eerder al dat de meerwaarde van Brussels Airlines voor een groot deel uit de Afrikaanse expertise bestond. En aangezien passagiers ook via Frankfurt, München en Zürich naar Mumbai kunnen vliegen met Lufthansa of Swiss, had het voor Brussels Airlines geen zin meer om daarop in te blijven zetten. En al zeker niet als de resultaten tegenvallen.