Wie gaat het Halen?
Het stadhuis van Halen Foto: Luc Weyens
De Slag om de Zilveren Knikkers wordt in het kleine Halen (9.000 inwoners) gestreden door de traditionele partijen. Ook hier wil N-VA de macht grijpen, maar de partij heeft de afgelopen jaren flink wat van haar mensen en pluimen verloren. Wie gaat het Halen in de strijd om de grootste te worden?

Wat staat er op het spel?

CD&V en Open VLD bliezen in 2012 na drie legislaturen samen besturen het kartel ‘Inzet’ op. Ze kwamen individueel op, en CD&V trok aan het langste eind. De christendemocraten haalden met elf zetels een absolute meerderheid. Toch kozen ze voor SP.A als coalitiepartner, om zo ‘een groter draagvlak te creëren’ voor het beleid. De socialisten haalden drie zetels binnen, dat is een halvering sinds 2006, toen ze samen met Groen opkwamen. De burgemeesterssjerp was voor Erik Van Roelen (CD&V), de SP.A kreeg het voorzitterschap van de gemeenteraad. Volgens de christendemocraten leunen de verkiezingsprogramma’s van beide partijen dichtbij elkaar aan.

Hoe heeft de vorige coalitie het er vanaf gebracht?

Het bestuur zorgde voor een ‘Klapbus’, een busje dat uitrukt voor senioren in de deelgemeenten. De bus brengt hen naar het pas geopende dienstencentrum De Klapstoel. Halen zette ook in op toerisme, door plaats te geven aan een nieuw provinciaal herdenkingsmonument voor de Eerste Wereldoorlog, die met de Slag van de Zilveren Helmen prominent aanwezig is in de landelijke gemeente. Op het terrein zijn 44 kunstig bewerkte betonnen helmen uit de 44 Limburgse gemeenten te zien.

Er waait een nieuwe wind door het domein Panoven. De nieuwbouw voor de buitenschoolse opvang is begonnen, de speeltuin wordt vernieuwd en de restauratie van de pannenbakkerij staat op de planning. Dat alles zorgde ervoor dat het domein in Loksbergen een tweede adem krijgt. De tweede editie van de Zomeravonden waren er deze zomer een groot succes.

De stad Halen wordt bij zware regenval geconfronteerd met overstromingen. Via een nieuw peilmeetpunt kan de waterstand digitaal worden gecontroleerd en kunnen de instanties tijdig ter plaatste komen. Provincie Limburg betaalde 80.000 euro voor tien nieuwe peilmeetpunten in de provincie.

De stad is al jaren bezig aan grote infrastructuurwerken, zoals de aanleg van fietspaden en nieuwe riolering tussen Halen en Loksbergen. De kostprijs daarvan is 5,7 miljoen euro, maar de werken slepen al lang aan.

Waarom zouden kiezers een nieuwe meerderheid in het zadel helpen?

N-VA kwam in 2012 voor het eerst op in Halen, en werd met vier zetels meteen groter dan Open VLD (drie zetels) en SP.A (drie zetels). Deze regeerperiode verliep woelig voor N-VA Halen: de nummers 2 en 5 stapten in 2014 op. Oprichter Danny Jacobs gaf er in 2017 zelf de brui aan. Lijsttrekker Wim Vanderbruggen heeft heel wat recht te trekken in zijn partij. N-VA wil vooral inzetten op betere communicatie van infrastructuurwerken, wil sluipverkeer aanpakken en nieuwe trappen aan het Kinderdorp bouwen.

Open VLD probeert de kiezer te overtuigen met een lijsttrekkersduo. Dat combineert de politieke ervaring van Anita Bullens met de ‘diplomatieke instelling’ van Rudy Marcoen. De liberalen willen met een enquête te weten komen wat de inwoners bezighoudt. Met de reacties zullen ze dan rekening houden in hun beleidsprogramma.

Waarom moet ook de rest van Vlaanderen uitkijken naar de uitslag in Halen?

In Halen strijden de vier traditionele partijen tegen elkaar. CD&V heeft duidelijk de overmacht en zit ook in de positie om coalities te smeden. De N-VA zit de christendemocraten nog niet helemaal op de hielen, maar haalde wel vlot vier zetels in 2012, de eerste keer dat ze opkwam. Misschien kan ze met voormalige CD&V-partner Open VLD samenwerken?

In de Strijd om de Stad fileert de redactie van De Standaard in woord en beeld waar het bij de verkiezingen echt om draait in alle Vlaamse steden en Brussel.