Deinze: Drummen om minder mandaten
Foto: jdv
Deinze en Nevele fuseren op 1 januari tot Deinze. Beide gemeenten worden geleid door CD&V, met telkens andere coalitiepartners. Welke partijen in zee gaan met de christendemocraten is de vraag van één miljoen in de nieuwe stad.

Wat staat er op het spel?

In Deinze leveren de christendemocraten al decennialang de burgemeester. Het aantal zetels van CD&V nam bij de laatste drie gemeenteraadsverkiezingen wel steeds af, en sinds 2006 is de partij haar absolute meerderheid kwijt. Momenteel bestuurt ze samen met Open VLD.

Belangrijk is dat Deinze en Nevele vanaf 1 januari 2019 één stad zullen vormen. De gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 zullen al gelden voor die nieuwe stad. Ook al bestaat de stad op dat moment nog niet, kiezers zullen toch een kandidaat uit de andere gemeente kunnen verkiezen. Er zullen meer mensen zijn voor minder mandaten, dus het wordt drummen om een postje.

De liberalen, samen met enkele onafhankelijken verenigd in Open Deinze, hebben alvast de ambitie om de grootste partij te worden. Het zelfverklaarde open-burgerproject pakt uit met een lijst met kandidaten uit elk van de 17 deelgemeenten van de nieuwe fusiegemeente. Het antwoord van CD&V: een tandem met de twee huidige burgemeesters van Deinze en Nevele, op plaats 1 en 3 van de lijst. Als de partij opnieuw de burgemeester mag leveren, zal dat de huidige burgemeester van Deinze zijn.

Daarnaast is het uitkijken hoeveel stemmen N-VA binnenrijft. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 was dat 17,6 procent, net iets minder dan Open VLD+ toen, waardoor ze oppositie moest gaan voeren. In 2006 zat N-VA, toen in kartel met CD&V, nog mee aan het stuur in Deinze, en misschien na oktober 2018 opnieuw?

Hoe heeft de vorige coalitie het er vanaf gebracht?

Burgemeester Jan Vermeulen wordt weleens de ‘fietsburgemeester’ genoemd, wegens zijn bijzondere affiniteit voor het tweewielige vervoersmiddel. Dat hij in Deinze een echte fietscultuur heeft gecreëerd (met onder meer een fietsbrug, een ‘velobaar’ en deelfietsinitiatieven), leverde de stad in juni de titel Fietsstad van 2018 op.

Ook ondersteunt het stadsbestuur Deinze Winkelstad, een initiatief dat ondernemerschap aanmoedigt. De afgelopen jaren kwamen daardoor tientallen nieuwe zaken naar de stad. Het centrum van Deinze werd ook met verschillende vastgoedprojecten (bijvoorbeeld een nieuw stadhuis en een nieuwe kunstacademie) opgewaardeerd, en eind vorig jaar haalde de stad nog een subsidie van 2.320.000 euro binnen voor het stadskernvernieuwingsproject Stedelijk Wonen aan de Leie II.

Waarom zouden kiezers een nieuwe meerderheid in het zadel helpen?

Mobiliteit is al jaren een groot struikelblok bij Deinzenaren. Meer ondernemerschap lokt meer auto’s naar de binnenstad, veel meer dan de huidige wegen kunnen slikken. Er is al jaren sprake van een ringweg om het centrum te ontlasten, maar al even lang wordt gezegd dat die er niet zal komen. Eerder dit jaar werd een mobiliteitsplan overeengekomen, maar volgens de oppositie stond dat plan vol onduidelijkheden en verwarrende informatie. Er wordt ook nog steeds volop verkaveld, en het baart bewoners zorgen dat nog meer huizen voor nog meer verkeer zullen zorgen.

Mobiliteit is alleszins hét topic waar SP.A Plus op inzet. De partij wil af van grote delen van het huidige mobiliteitsplan en wil inzetten op meer fietsveiligheid en openbaar vervoer. GroenRood sluit zich daarbij aan en wil voorts werk maken van een ‘groenere en meer sociale’ samenleving: meer aandacht voor natuur, milieu, klimaat en energie. N-VA Deinze wil dan weer de ‘vastgeroeste ideologische zelfgenoegzaamheid’ (lees: het huidige bestuur) weg en stelt zichzelf kandidaat om samen met de inwoners van de stad een ‘kwantumsprong voor de volgende decennia’ te maken. Ook verdienen dieren meer aandacht dan ze nu krijgen, vindt N-VA. En dan is er ook nog de Democratische Burger Alliantie, die zich vooral ‘tegen politieke spelletjes’ profileert. Hoofdpunt: de burger zoveel mogelijk inspraak geven.

Waarom moet ook de rest van Vlaanderen uitkijken naar de uitslag in Deinze?

Wielerliefhebbers zullen misschien benieuwd zijn naar hoe Willy Planckaert presteert. De oudere broer van Eddy won ooit twee Touretappes en doet bij deze gemeenteraadsverkiezingen mee voor N-VA.

En wie al eens graag naar de Weba in Deinze gaat, is allicht benieuwd naar welke partij een draai mag geven aan het mobiliteitsplan.

In de Strijd om de Stad fileert de redactie van De Standaard in woord en beeld waar het bij de verkiezingen echt om draait in alle Vlaamse steden en Brussel.