Borgloon: Oppositie mocht regeren, maar kon niet besturen
De doorkijkkerk in Borgloon Foto: Danny Claes
Het bucolische Borgloon leek de afgelopen bestuursperiode meer op Haspengouwse appelmoes. Al vlak na de vorige verkiezingen riep de oude Loonse hoofdstad zichzelf uit tot ‘onbestuurbaar’ om een alternatieve coalitie te kunnen opzetten. Heeft de kiezer dit keer zijn lesje geleerd?

Wat staat er op het spel?

‘Onbestuurbaar’ Borgloon heeft er een woelige regeerperiode op zitten. In 2012 haalden de socialisten het, met 80 stemmen verschil, voor het eerst in 36 jaar van de liberalen. Burgemeester Eric Awouters (Open VLD) moest er na twaalf jaar zijn sjerp afgeven aan Danny Deneuker (SP.A).

Zo kwam ook een einde aan twaalf jaar samenwerking, want SP.A (acht zetels) ging in zee met N-VA (drie zetels) en CD&V (drie zetels). Open VLD-STROOP, de tweede grootste partij met zeven zetels, kwam voor het eerst in lange tijd in de oppositie terecht.

De coalitie liep echter op de klippen. Er volgde een periode van onrust, waarbij de gemeente acht maanden onbestuurbaar was. De twee grootste partijen sloten opnieuw vrede, maar CD&V en N-VA stapten naar de Raad van State. Ze wilden helemaal geen onbestuurbaarheid, ze wilden verder regeren. De socialistische burgemeester kreeg gelijk van de Raad van State, en de weg lag open voor de tandem SP.A-Open VLD, met Deneuker aan het stuur.               

Hoe heeft de vorige coalitie het er vanaf gebracht?

De samenwerking tussen SP.A, CD&V en N-VA liep na de verkiezingen onmiddellijk stroef, en het duurde tot augustus 2015 voor een nieuw bestuur aan de slag kon. Acht maanden lang lag de politiek in de gemeente helemaal plat, omdat de burgemeester de onbestuurbaarheid wilde aantonen om zo een nieuwe coalitie te kunnen vormen. Een bouwvergunning bleef daarom al eens stilzwijgend liggen om dat voornemen kracht bij te zetten.

Toen de tandem SP.A en Open VLD weer in het zadel zat, was het volgens burgemeester Deneuker ‘alle hens aan dek’. Een aantal grote dossiers, zoals de politie en het OCMW, moesten onder handen worden genomen. De toekomst van de lokale politie van Borgloon is onzeker. Er is sprake van een fusie van verschillende politiekorpsen, na de verkiezingen. Toch gaat de lokale politie nog op zoek naar een nieuwe korpschef, omdat ‘onze zone een volwaardige korpschef verdient’. De brandweer en politie zitten nu ook op dezelfde locatie.

Waarom zouden kiezers een nieuwe meerderheid in het zadel helpen?

Het is nu aan de kiezer om te oordelen wie verantwoordelijk was voor de wanorde van de afgelopen regeerperiode. Wie wordt afgestraft? De socialisten, die de langlopende samenwerking met Open VLD opbraken, om nadien op hun schreden te moeten terugkeren? Of Open VLD, door wie het mogelijk was de coalitie op te breken en een nieuw bestuur te vormen, na acht maanden onbestuurbaarheid?

Of wordt de rekening gepresenteerd aan de huidige oppositie, die voor het eerst mocht regeren, maar er niet in slaagde te besturen? CD&V en NV-A legden het bestuur stil door niet akkoord te gaan met de onbestuurbaarheid, waardoor de onrust acht maanden aansleepte.

N-VA wil vooral inzetten op financiële huishouding en als ‘goede huisvader’ besturen. Daarnaast wordt ook op verkeersveiligheid gewerkt.

Waarom moet ook de rest van Vlaanderen uitkijken naar de uitslag in Borgloon?

Volgens N-VA en CD&V Borgloon zal de kiezer de nieuwe coalitie tussen de SP.A en Open VLD afstraffen in het kieshokje. Maar of dat ook zo zal zijn, moet blijken na 14 oktober.

In de Strijd om de Stad fileert de redactie van De Standaard in woord en beeld waar het bij de verkiezingen echt om draait in alle Vlaamse steden en Brussel.